Amerikanen bereid om 2400 dollar te betalen voor iPhone
Amerikanen hebben behoorlijk veel geld over voor de nieuwste iPhone; wel 2400 dollar. Dat blijk uit onderzoek van consultancybureau Simon Kucher & Partners. 'Het merk is zoveel meer dan een telefoon geworden', zegt retaildeskundige en directeur van Crossmarks, Albert Top.
'Er is een verschil tussen de prijs van iets en de waarde van iets', betoogt Albert Top. Sterke merken zijn in staat om de waarde van eenzelfde soort vergelijkbaar product gigantisch omhoog te brengen. Apple is, als beste merk ter wereld, in staat om aan zoveel knopjes te draaien, hoe ziet de verpakking eruit, hoe ziet het product er zelf uit, hoe zien de winkels er zelf uit.
Ook al is Apple een 'geniaal marketingbedrijf', toch is het niet immuun voor slechte pers. Er is altijd een groep die op een bepaald moment afhaakt. En het fenomeen van de prijselasticiteit van de vraag van een goed, de relatieve verandering van de gevraagde hoeveelheid van een goed als gevolg van een relatieve prijsverandering van dat goed, geldt altijd wel. Er zijn dus ook wel mensen die zeggen: dit is een te hoge prijs en ik haak af.
Kerk
Maar Apple heeft ook heel wat trouwe fans. De techniek die Apple hanteert is het gebruiken van heel veel instrumenten zoals ook de kerk dat doet. Ze hebben iemand die predikt, de winkels zien eruit als kerken en ze hebben een ontzettend iconisch logo. 'Als je mensen onder een scanner legt en je laat ze iets van Apple zien, dan zien we dat er in het menselijk brein het gebied wordt geactiveerd waar ook het geloof zit', zegt Top.
LUISTER OOK
iPhone steeds minder belangrijk voor Apple
LUISTER OOK