Economie20 sep '19 00:00Aangepast op 20 sep '19 11:19

Eén op drie ondernemers verwacht omzetdaling door Brexit

Auteur: BNR Webredactie

Eén op de drie ondernemers verwacht financieel geraakt te worden door de Brexit. Dat blijkt uit een enquête van BNR, samen met VNO-NCW en MKB-Nederland. Onder meer douaneafhandelingskosten, hogere invoerheffingen en vertragingen in het transport van noodzakelijke producten zouden een grote last vormen voor ondernemers in Nederland die handelen met het VK.

Niet goed voorbereid

Bijna de helft van alle ondernemers vreest een harde Brexit en ruim één op drie heeft zelfs helemaal nog geen maatregelen getroffen. Daarom zegt een derde hulp nodig te hebben met de voorbereiding op een aanstaande Brexit. Uit een rapport van het Planbureau van de Leefomgeving eerder deze maand bleek al dat de concurrentiepositie van Nederlandse ondernemingen door de Brexit harder geraakt zullen worden dan die in andere EU-landen.

Op de vraag 'Wat vreest u het meest van Brexit?' kwamen onderstaande gegevens naar voren:

- 62 procent vreest gedoe aan de grens

- 32 procent vreest importtarieven

- 30 procent vreest verlies aan omzet

- 25 procent vreest gedoe met contracten

- 17 procent vreest andere zaken

- 11 procent vreest gedoe met personeel en sociale zekerheid

- 8 procent vreest problemen met het delen van data

LUISTER OOK: Te weinig mensen voor papierwerk na de Brexit

Thom van der Boon is ondernemer met een groothandel voor zeilmakers en doekverwerkers en drijft handel met Britse ondernemers. Hij koopt voor zijn bedrijf meer dan 300 kilometer klittenband per jaar in Engeland. 'Ik heb hen bewust nog niet gezegd dat ik ga uitwijken, dan verslechtert mijn onderhandelingspositie. We moeten nu wel heel snel af van die onzekerheid', zegt Van der Boon.

Minder flexibiliteit, hogere kosten

Op dit moment gaat het heel simpel. Om flexibel te kunnen werken plaatst hij elke week een bestelling en soms verschillende bestellingen per week. Nu de harde Brexit dichterbij komt, vreest hij douaneafhandelingskosten. Daarnaast komt nog een invoerheffing van 6,3 procent en de vertragingen in de doorlooptijd van het transport. Die zendingen duren dan waarschijnlijk in zijn geval een dag langer dan nu.

De kosten voor de groothandel van Van der Boon stijgen voor deze leveringen uit het VK in dit geval met ongeveer 11%. Nu heeft de ondernemer al met verschillende Engelse leveranciers de discussie gehad 'jullie willen uit de EU dus ik ga die extra kosten niet betalen', maar dat eindigt telkens toch in de afspraak dat ze de kosten "sam-sam" gaan delen. Voor de ondernemer die zendingen verzendt naar of ontvangt uit het VK zijn de gevolgen dus enorm. 'Het wordt een drama', zegt Van den Boon zelf. Daarom is hij nu aan het overschakelen naar een leverancier in de EU, maar daarbij komt de moeilijkheid dat een vergelijkbaar product ook aanwezig moet zijn op de Europese markt.

LUISTER OOK: Harde Brexit raakt Nederlandse ondernemingen harder dan in andere EU-landen

Vrachtwagens in de rij aan de haven van Dover.
Vrachtwagens in de rij aan de haven van Dover. (AFP Daniel LEAL-OLIVAS)

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen