Het is dringen op de outletmarkt
Terwijl de winkelstraat het moeilijk heeft, doen outlets het juist goed. Toch waarschuwt de grote baas van Batavia Stad nu voor een overkill: volgens Otto Ambagstheer van Via Outlets is het maximum wel zo’n beetje bereikt.
Het outletkanaal groeit namelijk. Er waren ooit drie outletcenters in Nederland, bij Roosendaal, Roermond en Batavia Stad (de oudste), daar komen nu outlets in Halfweg en Zevenaar bij. Die laatste twee zijn 'toch al een gelopen koers', maar meer 'wordt dringen.'
Via Outlets is in 2014 opgericht en groeide uit tot elf outlets in Europa, waaronder Batavia Stad in Lelystad. 'Het runnen van een outletcenter is wezenlijk anders dan winkel', vertelt Ambagstheer. 'We werken nauw samen met de merken en delen veel data om de totale omzet te vergroten.'
'Online outletkanaal sluit ik niet uit'
Van de totale retailmarkt is online winkelen met 20 procent aandeel het snelstgroeiend, beaamt Ambagstheer. Via Outlets is nog niet bezig met een online outletkanaal, maar Ambagstheer volgt de ontwikkelingen met veel belangstelling. 'Ik hoef niet de first mover te zijn. Ik sluit niet uit dat we in de toekomst ook een online kanaal hebben.'
'Gewone winkels kunnen leren van outletcentra'
Ambagstheer denkt dat gewone winkels veel kunnen leren van outletcenters. 'Ze zijn gericht op architectuur, de voorzieningen zijn gericht op de gastbeleving.' Daar investeert Via Outlets ook in, vertelt hij. Als fysieke retail wil kunnen doorgroeien, moet het keuzes maken, zoals de outletcentra doen. 'Toerisme is een speerpunt, beleving is een wezenlijk onderdeel van onze strategie en DNA, we maken een bewuste keuze.'