'Bol.com wapent zich met kledingverkoop tegen komst Amazon'
Bol.com gaat begin volgend jaar kleding verkopen. Dat hebben ingewijden in de modewereld gezegd tegen het Financieele Dagblad. De onlinewinkel van Ahold zit al met verschillende belangrijke merken om de tafel, om zich te wapenen tegen de komst van Amazon op de Nederlandse markt.
'Logisch'
Amazon is groot in kleding en opent begin volgend jaar een complete Nederlandse webwinkel. Bol.com wil zijn ambities met merkkleding in januari groots aankondigen. Het is een logische stap, zegt Johan Keurentjes, e-commerce-specialist van De Nieuwe Zaak. 'Je ziet dat de marktplaatsen zoveel mogelijk consumenten proberen aan te trekken en vervolgens die consumenten aan zoveel mogelijk productcategorieën proberen te binden.'
Bol.com wilde de berichtgeving niet bevestigen. Wel gaf een woordvoerder tegen BNR aan dat ‘een uitbreiding op het vlak van kleding logisch zou zijn’. 'Amazon maakt met kledingverkoop een omzet tussen de 20 en 25 miljard dollar in de Verenigde Staten', zegt Kitty Koelemeijer, hoogleraar marketing en retailing aan Nyenrode. Dat is zo'n 10 tot 20 procent van de totale omzet van Amazon.
Concurrentie
Deskundigen verwachten een grote krachtmeting tussen Amazon, Zalando en Bol.com in 2020, waarin bedrijven zullen sneuvelen. Bol.com wil geen eigen merken gaan ontwikkelen en dat geeft hen een voorsprong in de samenwerking met bestaande kledingmerken, volgens Koelemeijer.