Nederlander niet erg gevoelig voor Black Friday
Driekwart van de Nederlanders vindt Black Friday aanzet tot onnodige aankopen, blijkt uit onderzoek van ABN Amro naar consumptiegedrag rond de feestdagen. Maar of dat ook een rem op de portemonnee zet?
De meerderheid van de consumenten staat onverschillig of zelfs negatief tegenover de kortingsacties van Black Friday. Het onderzoek laat zien dat het omgekeerde de trend is: in december van 2019 gaan we juist 'consuminderen'. Volgens Henk Hofstede, sector banker retail van ABN Amro, beperken Nederlandse consumenten zich bovendien tot onnodige aankopen. 'Ze laten zich zelden of nooit verleiden door hoge kortingen.'
Bewustzijn
Maar practice what you preach is er lang niet altijd bij, voor de koopjesgekke Hollander. 'Uit hetzelfde onderzoek blijkt dat 60 procent toch de aanbiedingen in de gaten houdt. Het belangrijkste aspect bij de aanschaf van een nieuw product is de prijs, tweede is de kwaliteit, het derde is: heb ik het nodig. En dát past dan weer wat minder bij Black Friday.'
Lees ook | Black Friday: korting is hetzelfde, maar wel meer aanbiedingen