Een kwart eeuw online winkelen, wat is de toekomst?
Consumenten blijven online-aankopen doen en dit worden er steeds meer, terwijl webwinkels verlies maken. Het zal uiteindelijk een fors deel van de huidige webwinkels de kop kosten, stelt Wijnand Jongen, oprichter van Thuiswinkel.org, in zijn nieuwe boek.
Green Deal
De Green Deal, die nu helemaal hot is, moet ondernemers verleiden tot nieuwe concepten en nieuw ondernemerschap op het gebied van duurzaamheid, zegt Jongen. De Green Deal gaat gevolgen hebben voor mensen die pakketjes de weg op sturen. Jongen ziet daar geen probleem in. 'Als we de lasten overal gelijkmatig verdelen dan ben ik daar eigenlijk helemaal geen tegenstander van. Laat ook consumenten keuzes maken, verantwoorde keuzes maken, die bijdragen aan het groter geheel van een leefbare samenleving.'
Luister terug | Zakendoen: Thuiswinkel.org over kwart eeuw onlinewinkelen
Toekomstbeeld
'Er kunnen geen 60.000 tot 70.000 webshops zijn zonder geld te verdienen. Er worden ook strategische keuzes gemaakt. Desondanks vind ik dat we na 25 jaar toe zijn aan nieuwe manieren van kijken naar die business.' Jongen denkt dat de helft van de webshops in Nederland geen toekomst heeft, maar desondanks blijft hij optimistisch. 'Ik denk dat heel veel van die ondernemers dat zelf ook wel inzien. Dat ze broeden op nieuwe modellen en het ondernemerschap.'