Startups en scale-ups mengen zich nadrukkelijk in strijd om gunst trainee
Starters op de arbeidsmarkt beginnen na hun studie het liefst aan een traineeship. Steeds vaker is dat ook bij kleinere ondernemingen, zoals techbedrijven en startups. Grote bedrijven als Unilever, KLM en Philips zijn goed voor 22 banen in de top 100 populairste startersbanen.
Vorig jaar waren dat er nog 44, zegt Vincent Karremans van studenten-carrièresite Magnet.me. 'Grote bedrijven als Unilever zijn nog steeds wel heel populair, maar scale-ups krijgen steeds meer toegang tot de pool van talent die van de universiteit of hbo komt: vroeger waren het grote bedrijven die op carrièrebeurzen stonden en die het konden betalen om in een carrièregids te staan, maar die toegang tot die groep talent is nu veel makkelijker voor startups en scale-ups.'
Luister naar | Bedrijven zoeken meer starters
Heineken en Unilever
Uit de populariteit van met name Unilever en Heineken blijkt dat food en retail onverminderd populair zijn onder trainees, constateert Karremans. En dat is volgens hem niet geheel toevallig. 'Als je dat soort merken kent en tegenkomt in de supermarkt, word je daar wel sneller door getriggerd. De trend is wel dat het steeds harder vechten is om dat talent. Dus daar mengen zich steeds meer bedrijven in.'
Luister ook | Zzp-schap nog weinig aantrekkelijk voor pas afgestudeerden