Economie10 feb '20 14:05

Mede-eigenaar V&D mikt op terugkeer fysieke winkels

Auteur: BNR Webredactie

De fysieke V&D keert terug. In de winkelstraat is het nog een stap te ver, maar eind van de maand is er op de Huishoudbeurs een tijdelijke zaak van 400 vierkante meter. Het Nederlandse warenhuis heeft nog steeds de naamsbekendheid en de nieuwe mede-eigenaar Ronald van Zetten wil hier graag werk van maken.

Marktonderzoek

Voor Van Zetten is de stand op de Huishoudbeurs, naast La Place, meer dan alleen een gimmick. 'Voor ons is het een goede plek om onze klanten te ontmoeten en onze zichtbaarheid te vergroten. Maar het is vooral echt marktonderzoek.' Nu moet V&D het nog doen met een omzet van 5 miljoen euro. 'De ambitie is om elk jaar onze omzet te verdubbelen.'

Luister ook | Iconische warenhuizen

Luister ook | V&D gaat online waren aanprijzen

Fysieke winkels

De terugkeer op de Huishoudbeurs is volgens Van Zetten geen garantie voor het openen van een fysieke winkel op korte termijn. 'Warenhuizen over de hele wereld hebben het moeilijk. We zijn gewoon nog te klein om zelfstandig op eigen kracht een warenhuis neer te zetten. Daarnaast zitten vastgoedbeleggers op dit moment niet te wachten op een nieuw warenhuis.'

Luister ook | De Grote Vraag: winkelstraat of webwinkel

Als de fysieke V&D-winkel terugkeert. zal het volgens Van Zetten geen exacte kopie van de V&D van weleer zijn. 'Ik zou niet meer een warenhuis op de oude manier oprichten. We moeten meer experimenteren. Pas als je online sterker bent geworden, kun je de klanten fysiek iets speciaals aanbieden.'

Luister ook | Bijna alle V&D-panden hebben een tweede leven gekregen

De online webwinkel VD.nl
De online webwinkel VD.nl (ANP Extra Alexander Schippers)

Gerelateerde artikelen