Economie11 feb '20 20:28

'Impact van e-commerce flink onderschat'

Auteur: BNR Webredactie

De impact van e-commerce op met name de modebranche is de afgelopen jaren flink onderschat. Dat zegt Matthijs Storm, de nieuwe CEO van Wereldhave, in BNR Zakendoen. 'Het is sneller gegaan en het heeft meer impact gehad dan ik gedacht had.'

Logo van Wereldhave NV.
Logo van Wereldhave NV. (ANP / Jeroen Jumelet)

Zeven maanden had Storm nodig om een plan te bedenken om Wereldhave weer op koers te krijgen. Inmiddels ligt er volgens Storm een 'concreet en praktisch verhaal' voor de winkelcentra die het winkelfonds bezit, waarin de rol van retail soms wat kleiner zal worden. De eerste onderhandelingen met huurders zijn al begonnen. 'Het ene winkelcentrum kan meer kantoren hebben en het andere wat meer entertainment, dat hangt van de locatie af.'

Businessmodel

Zo krijgen de overgebleven moderetailers een groter stuk van de taart, zegt Storm. 'Die kunnen daardoor een winstgevender winkel draaien, waardoor in de toekomst de huur weer omhoog gaan.' Daar staan tegenover de minder lucratieve sectoren, zoals tandartsen en fysiotherapeuten. 'Daar is ook een professionalisering van de markt: in de medische sector wordt vaak gehuurd van particulieren. Wij kunnen veel meer bieden met onze locatie, zoals bereikbaarheid, gratis parkeren, goede service.'

Lees ook | Rustige analyticus moet winkelbelegger uit het dal trekken

Wereldhave gaat de zes winkelcentra in Frankrijk verkopen die het in 2014 nog voor 850 miljoen euro aankocht van concurrent Unibail-Rodamco. De centra in onder meer Rouen, Straatsburg en Bordeaux bleken uiteindelijk niet het gehoopte succes te hebben. De huurinkomsten vielen tegen en de leegstand van bijna 10 procent bleek een aanhoudend probleem. 'Het is de focus. We gaan van drie landen terug naar twee en van 27 centra naar 17. De realiteit in de retail is vandaag de dag ís gewoon anders dan in 2014.'

Luister ook | Gaat het winkelcentrum van de toekomst er zo uitzien?

Dat was onder meer te wijten aan de groeiende impact van e-commerce, erkent Storm. 'Frankrijk is een professionele markt, de Champions League van de winkelcentra. Dus juist daar moet je zorgen dat je qua schaalgrootte mee kunt doen. Je concurreert met zeer grote, professionele clubs. We hadden meer schaal nodig en de realiteit is dat we vandaag de dag meer moeten investeren in die zeventien centra. Als de schuldgraad op je balans dan ook nog eens wat te hoog is, kun je niet doorgroeien in Frankrijk.'

..


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen