Economie12 feb '20 09:50Aangepast op 12 feb '20 10:54

Bol.com: Nog dit jaar Franstalige site voor Belgische markt

Auteur: BNR Webredactie

Ahold Delhaize heeft de omzet in het vierde kwartaal zien stijgen met 3,1 procent tot 17,4 miljard euro. Het moederconcern van onder andere Albert Heijn en Bol.com wil de eigen winkels verder versterken en groeien waar nog weinig winkels zitten. Met Bol.com in de gelederen als groot online-kanon veroorzaakt de opmars van Amazon Ahold Delhaize nog geen knikkende knieën.

De suggestie dat Ahold Delhaize Amazon zand in de ogen wil strooien door cijfers over Bol.com achter te houden werpt CEO Frans Muller verre van zich. 'We zijn dit kwartaal met 28,7 procent gegroeid, op een totale omzet van 2,8 miljard euro. We bedienen ruim 10 miljoen klanten in Nederland en België en we werken intensief samen met 23.000 partners.' Bol.com is 'ebit-positief', zegt Muller, al geeft hij daarover geen details. 'We zijn zeer tevreden met de winstontwikkeling.'

Luister ook| Financiële situatie Bol.com blijft geheim

Bol.com

Ahold Delhaize wil met Bol.com marktleider blijven in Nederland en België. 'Wij concentreren ons op onze eigen kracht. We kijken hoe we voor de Nederlandse klant een nog betere propositie kunnen maken met onze lokale partners. We hebben een zeer sterk assortiment, zijn zeer competitief in prijs en we hebben ijzersterke partners op het platform zitten. We concentreren ons op onze eigen kracht.' Nog dit jaar zal Bol,com een Franstalige website uitrollen, voor Franstalig België.

Luister ook | De Grote Vraag | Kan Europa de dominantie van de VS en China nog aan?

Online verkopen

De online verkopen in de Benelux stegen in de laatste drie maanden van vorig jaar met liefst 30 procent. Vooral Albert Heijn in Nederland deed het goed, de omzet steeg met 4,3 procent. Ook het marktaandeel van de Albert Heijn-winkels groeide volgens Ahold. In de VS vielen de verkopen mee, mede dankzij een plusje van 2.3 procent in de stop-en-shop-winkels. In de winkels in Centraal en Oost-Europa gaat het ook heel behoorlijk, met een plus van 3,6 procent.

Frans Muller, CEO Ahold Delhaize.
Frans Muller, CEO Ahold Delhaize. (ANP / Lex van Lieshout)

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen