Economie12 feb '20 12:10

Heineken scoort vooral met vertrouwde huismerk

Auteur: BNR Webredactie

De omzet van bierbrouwer Heineken is vorig jaar met 5 procent gestegen naar 28,4 miljard euro. De winst groeide met 3,9 procent. Vooral het good old Heineken-biertje deed het wereldwijd weer een stuk beter dan een jaar eerder: de huisbrand trotseerde alle oprukkende IPA'tjes, met een groei van 8 procent.

Nee, de aantrekkingskracht van het Heineken-merk is niet van gisteren, zegt CEO Jean-François van Boxmeer. Daarom is de afgelopen jaren flink geïnvesteerd in nieuwe territoria, waar de distributie op basis van import en licenties deels werd ingeruild voor eigen productie. 'Dat zijn we zelf gaan doen, in Mexico, Brazilië, Zuid-Afrika en India, maar ook nog steeds in Europa. In alle landen zien wij het Heineken-merk groeien en daarbovenop is nog Heineken 0.0 gekomen.'

Luister ook | Containerschaarste dreigt door coronavirus

Coronavirus

Ook in China heeft Heineken een 'heel sterk partnership', zegt Van Boxmeer, al dreigt het coronavirus daar wel wat roet in het eten te gooien. 'Het zal zeker een impact hebben, maar het is te vroeg om u te vertellen wát voor impact het heeft. We hebben een belang van 21 procent in de Snow-brouwerij. Die mensen werken natuurlijk volop samen met hun regering. In sommige van de uit mijn hoofd 95 brouwerijen wordt nog bier gebrouwen, maar ik weet niet precies hoe en wat.

Geen druppel

Inmiddels is het uitgaansleven in China grotendeels tot stilstand gekomen. 'Ook dat zal zeker een impact hebben, maar nogmaals: welke hoogte en hoe lang het gaat duren, dat weet natuurlijk niemand. We hopen dat het zo snel mogelijk onder controle is, maar verder is het gissen.' Wat de effecten op de omzet van dit jaar zijn is nog volstrekt niet te zeggen. 'De operationele winstverwachting is tussen de 4 en 6 procent, een zeer brede 'mid-single digit'.'

Heineken-kroonkurken
Heineken-kroonkurken (EPA/Koen van Weel )

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen