Op dit moment zijn de effecten overigens nog niet zo serieus, omdat er vertraging zit in de aanlevering van onderdelen, zegt Sigrid de Vries, topvrouw van Clepa. 'Maar je ziet in China zelf al enorm veel productiestops. Ongeveer 20 procent van de onderdelen die Europa nodig heeft voor de auto-industrie wordt geïmporteerd. Dan kun je nagaan dat dat effect potentieel heel groot is. Dat is nu nog een beetje afwachten, maar die productiestops zijn geen goed teken.'
Luister ook | Is uw garage lang en breed, dan tippen we u de Eskeleet
In het gebied van de lock-down wonen zo'n 50 miljoen mensen en zitten vele fabrieken, waardoor het virus in bijna alle facetten van de economie doorwerkt, zegt Kitty Koelemeijer, hoogleraar marketing en retailing aan Nyenrode. 'Niet alleen auto-onderdelen, maar ook elektronica - Apple heeft er ook last van. Die fabrieken gaan dicht, er mag geen handel meer in en uit het gebied. Die sterk geïntegreerde supply chain stokt. Je hebt niet zomaar even een alternatief, daar zijn specifieke investeringen voor nodig.'
Luister ook | Coronacrisis Update 1 |
Besmettingen
Het aantal nieuwe besmettingen leek gisteren wat af te zwakken. Maar daar is vandaag weinig meer van te zien: het aantal besmettingen in Hubei nam met bijna 15.000 toe. Dat komt voor een deel door een nieuwe methode die medici gebruiken om het virus vast te stellen. Ook het aantal sterfgevallen is daardoor hoger.
Bekijk hier de actuele stand van zaken rond corona-besmettingen
Door die nieuwe methode worden nu mensen meegeteld die eerder niet werden meegeteld. In Brussel praten de EU-ministers van Volksgezondheid vandaag tijdens speciaal beraad over het nieuwe coronavirus, onder meer over verdere maatregelen en het voorkomen van verspreiding in Europa.
