Economie17 feb '20 07:00Aangepast op 17 feb '20 16:33

Bouwbedrijven nog steeds in de knel ondanks soepelere PFAS-regels

Auteur: BNR Webredactie

Ook na de verruiming van de normen afgelopen najaar hebben veel bouwbedrijven nog last van de PFAS-problematiek. Projecten lopen vertraging op en de kosten zijn vaak een stuk hoger. Bij de helft van de bedrijven zijn die kosten ook nog eens voor eigen rekening, blijkt uit een enquête van Bouwend Nederland onder bouwbedrijven.

Een container met bouwgrond.
Een container met bouwgrond. (ANP/Sem van der Wal)

Voor slechts 11 procent van de bedrijven die al last hadden van de PFAS-crisis heeft het tijdelijke handelingskader verlichting geboden. Bij een kwart van de bedrijven hebben de tijdelijke regels tot nu toe nog geen verbetering opgeleverd. Lopende projecten zijn nog altijd vertraagd en dat komt vooral door de discussie over wie er voor de extra kosten opdraait, meent Bouwend Nederland. De helft van de bouwbedrijven draait zelf op voor deze extra kosten.

Luister ook | Verhoging PFAS-norm helpt nog lang niet alle bouw- en baggerprojecten op weg

Aanbestedingen niet gedaan

Een derde van de bouwprojecten is nog niet van de grond gekomen, bleek vorige week uit enquêtes van de Vereniging Nederlandse Gemeenten. Daarmee blijkt het probleem nog allerminst voorbij, zegt Fries Heinis, algemeen directeur van Bouwend Nederland. 'Je ziet een aantal factoren: projecten die vertraging oplopen, vergunningverlening die stokt, hogere kosten en aanvullend daarop: heel veel aanbestedingen worden gewoon niet gedaan.'

Dossier | PFAS

Natte infrastructuur

Overheidsopdrachtgevers zijn vaak eenvoudigweg bang om iets op de markt te zetten. Maar het heeft ook te maken met de wél nog altijd geldende normen, zegt Heinis. De norm voor het normale grondverzet is verlicht, maar de norm voor het plaatsen van grond in plassen onder grondwaterniveau is nog steeds net zo streng als vorig jaar. Dat biedt geen enkel soelaas, met name in de baggerwereld. Het probleem concentreert zich volgens Heinis met name op de natte infra.

Kustversteviging

Elf projecten van baggerbedrijf Van den Herik liggen nog steeds stil, zegt directeur Jan Huijbers. De kustversteviging zou eigenlijk gewoon doorgaan, maar ook die ligt nog steeds helemaal plat. De urgentie lijkt te ontbreken. 'De hele inkoopplanning stagneert. Als dit nog drie jaar duurt, gaat de hele gww-branche hieraan ten onder. Wij kunnen nog in het buitenland onze markt verleggen, maar met name zzp'ers en kleine bedrijven hebben dat vermogen niet.'

Gerelateerde artikelen