Economie17 feb '20 12:17Aangepast op 17 feb '20 16:25

Webshop rukt op in winkelstraat

Auteur: BNR Webredactie

De webshop rukt op in de winkelstraat. Van Coolblue tot Fietswinkel, Belsimpel en My Jewellery. Er zijn in ons land inmiddels 106 fysieke vestigingen van bedrijven die eigenlijk een webwinkel zijn.

Dat blijkt uit onderzoek van economisch adviesbureau Stec Group. Veel winkels zouden failliet zijn gegaan omdat ze niet met de goedkopere webshops konden concurreren. Maar met de groeiende concurrentie online blijkt de fysieke winkel nog steeds veel meer te kunnen bieden, zegt Martijn Exterkate, adviseur retail bij Stec Group. 'Je kunt producten proberen, voelen, inspiratie opdoen en advies krijgen. Via een fysieke winkel kun je je onderscheiden van de online concurrentie.'

Luister ook | 55 grote winkelformules omgevallen

Sterker nog: als een consument alleen al de mogelijkheid heeft om een fysieke winkel te bezoeken, neemt de online omzet toe, zegt Exterkate. 'Dus het is commercieel ook interessant voor een webshop. Nu is het aantal fysieke winkels nog wel beperkt, dus het lost het leegstandsprobleem niet op. Maar het kan wel een bijdrage leveren, ook omdat die webshops zich in de grote steden vooral richten op de binnenstad.'

Gerelateerde artikelen