Het ging al een tijd niet echt goed met de luchtvaartmaatschappij, zegt luchtvaartdeskundige Joris Melkert van de TU Delft. Het gaat dan ook te ver om het faillissement toe te schrijven aan de effecten van het nieuwe coronavirus, al kan het zeker een rol gespeeld hebben. We zitten in het laagseizoen, dan is het sowieso al lastiger om het hoofd boven water te houden. Brexit heeft natuurlijk ook geen goed gedaan, dan moet je worstelen om boven te blijven.'
Luister ook | Remkes: groei luchtvaart allen bij afname stikstof
IATA
Het coronavirus kost Europese luchtvaartbedrijven dit jaar tot bijna 44 miljard dollar aan schade, berekende de internationale brancheorganisatie IATA. Wereldwijd wordt de omzetschade geraamd op 63 miljard tot 113 miljard dollar. 'Het geeft aan hoe gevoelig de luchtvaartsector is voor dit soort ontwikkelingen in de wereld. De marges in de luchtvaart zijn enorm klein: de winst op de verkoop van een ticket is gemiddeld wereldwijd minder dan 10 euro.'
