Luister ook | AEX keldert 6,4 procent, Shell 13,5 procent lager
Als er straks weer meer geproduceerd gaat worden in China, is het nog maar de vraag hoe snel dat zal gaan en of het havenbedrijf het transport weer meteen kan oppakken. Allard Castelein, CEO van Havenbedrijf Rotterdam, houdt die ontwikkelingen samen met alle betrokken partijen nauwgezet in de gaten. 'Het is op het ogenblik zeer onduidelijk hoe de situatie zich zal ontwikkelen, behalve dat je kunt constateren dat het een significante implicatie heeft', zegt hij.
Wanneer dat wel gebeurt moeten voldoende schepen en containers beschikbaar zijn en op de juiste plek staan. 'Als er geen schip is, kan er geen container op. Als er geen lading is, kun je het ook niet naar de winkel krijgen, of kan een producent zijn producten niet op de markt krijgen.'
Lees ook | Dossier coronavirus
Handelsspanningen
Voor de uitbraak van het coronavirus was er al sprake van wereldwijde handelsspanningen. Als die spanningen met name met China blijven voortbestaan zou het volgens Castelein wel kunnen dat bedrijven gaan nadenken over hun logistieke ketens en fabricage- en productieprocessen. Maar voorlopig verwacht Castelein geen drastische veranderingen in de logistieke ketens van bedrijven die in China produceren.
