Economie10 mrt '20 12:10Aangepast op 10 mrt '20 14:18

'Coronavirus is een linkse directe voor KLM'

Auteur: BNR Webredactie

KLM kan tegen een stootje, zei topman Pieter Elbers een maand geleden nog. Maar de linkse directe die het coronavirus de afgelopen weken uitdeelde aan de luchtvaartmaatschappij is wel een hele stevige opdoffer, zegt hij in BNR Zakendoen. 'In februari hebben we een forse klap gekregen in Azië, met bijna een kwart minder passagiers.'

De daling is onmiskenbaar een gevolg van de reisbeperkingen in verband met het nieuwe coronavirus. Vooral veel vluchten van en naar China werden geschrapt. 'We zijn momenteel druk bezig met aanpassingen op Italië, eerder besloten we al andere delen van Azië aan te passen qua operatie: we hebben in Zuid-Korea en Japan al capaciteit teruggenomen en dat geldt sinds afgelopen weekend ook voor Italië.'

Luister ook | KLM tot en met maart niet naar China

Elbers begrijpt de emotie die een rol gaat spelen bij iets overrompelends als het coronavirus. Zelf probeert hij fact based informatie te gebruiken, met name van het RIVM. Aan voorspellingen voor het komende zomerseizoen waagt hij zich niet, maar de meest recente ontwikkelingen in China bieden enig houvast. 'Daar zien we inmiddels de eerste voorzichtige tekenen van herstel. Laten we hopen dat ook in Europa op enig moment weer tekenen van herstel komen.'

Veilige operatie

De totale passagiersstroom viel 2,7 procent lager uit. KLM-baas Pieter Elbers waarschuwde eerder op de dag al dat de impact van het virus in maart nog groter kan worden, omdat veel meer routes worden geraakt. 'Vanzelfsprekend houden we intensief contact met diverse nationale en internationale gezondheids- en luchtvaartautoriteiten om een veilige operatie te waarborgen', schrijft hij.

Luister ook | D66 ontevreden over effect aandelenverkoop KLM

De daling van vervoerscijfers in februari maakt de eerste negatieve effecten zichtbaar op de passagiersaantallen. Inmiddels raakt het in de maand maart veel meer routes dan alleen China. De luchtvaart en ook KLM is daarmee in een moeilijke en onzekere periode terechtgekomen. KLM zet alle zeilen bij om deze crisis het hoofd te bieden en zal naar bevinding van zaken het netwerk verder aanpassen en andere passende maatregelen nemen, zegt Elbers.

Duitse overheidssteun

Ook andere maatschappijen kampen met problemen. Het Duitse Lufthansa overweegt zelfs steun te vragen aan de overheid om zo de financiële impact van het coronavirus te helpen verzachten. De internationale luchtvaartorganisatie IATA denkt dat de schade voor de luchtvaart door het virus dit jaar wereldwijd kan oplopen tot 113 miljard dollar. Prijsvechter Transavia vervoerde in februari 976.000 reizigers, wat op jaarbasis een stijging van dik 9 procent was.

Lees ook: Persbericht KLM

KLM-zusterbedrijf Air France houdt er rekening mee dat in maart 3.600 vluchten niet worden uitgevoerd. Bij de lange-afstandsvluchten gaat het om een daling van circa 13 procent vergeleken met het normale vluchtschema. In Europa zullen circa een kwart minder vluchten worden uitgevoerd. Op binnenlandse vluchten rekent Air France op een daling van 17 procent, KLM houdt bij de lange-afstandsvluchten rekening met een 'vergelijkbare krimp'.

Uitstel investeringen

Eerder was al bekend dat KLM niet-noodzakelijke investeringen voorlopig uitstelt. Er geldt tijdelijk een soort vacaturestop voor sommige afdelingen. Medewerkers wordt daarnaast verzocht waar mogelijk vakantiedagen op te maken. KLM vervoerde in februari in totaal iets minder dan 2,4 miljoen passagiers. Tegenover de krimp in Azië was op bestemmingen in Noord-Amerika een toename van de passagiersaantallen te zien, deels door nieuwe bestemmingen als Boston en Las Vegas.

Gerelateerde artikelen