
Minder hard gaat het bij reizen en alles wat met vakanties te maken heeft: daar is sprake van een volstrekte vraaguitval. Ook is er iets verminderde vraag naar kleding en schoenen, zegt Jongen. 'Vervangingsproducten worden nog wel verkocht, maar men is even wat minder toe aan mode-artikelen. wat minder hard, maar verwachting is dat dat gaat aantrekken,als mensen zich na een paar weken ook wel eens willen belonen voor het goede gedrag van het thuiszitten.'
Lees ook | Liveblog Coronavirus
Meer succes hebben bijvoorbeeld sportartikelen, fietsartikelen, alles wat met tuin, bloemen en doe-het-zelf en meubels te maken heeft, met groeipercentages van 30 tot 60 procent, zegt Jongen. Binnen Europa blijken de verschillen niet erg groot, ondanks de verschillen in beleid ten aanzien van het coronavirus. 'Je ziet wel wat verschillen, maar overal zijn producten in trek die als essentieel worden beschouwd: alles wat te maken heeft met thuis leven, je goed en gezond voelen te maken heeft. En ook thuiswerken is zo'n categorie.
Luister ook | Je eigen haar knippen met een online kapper