
Probleem was dat de boa's de regels zelf niet altijd goed kenden. Voor het CBL was het reden om een brandbrief naar de minister en de gemeenten te sturen. De nieuwe regels lijken redelijk ingedaald; de verantwoordelijkheid ligt nu voor een groot deel bij de klant, zegt Jansen. 'Eigenlijk moet je als publiek het tempo van boodschappen doen iets lager maken en af en toe een stapje terug doen als een medewerker ergens staat te werken.'
Lees ook | Liveblog Coronavirus
Daarnaast kan het geen kwaad om iets meer geduld te hebben voor de schappen of de koelvakken, zegt Jansen. 'Dus hang nou niet over de medewerkers heen, zou onze oproep zijn. Daarmee heb je jezelf, maar ook die medewerker. Het moet een beetje het nieuwe normaal worden: je moet een beetje rekening met elkaar houden en dat gaat steeds beter.' Op de brandbrief kreeg Jansen tot nu toe nog geen reactie. 'We hebben gemerkt dat het begrepen is.'
Luister ook | Steng deurbeleid bij supermarkten