
Er wordt al jarenlang gekibbeld, zegt politiek verslaggever Sophie van Leeuwen, maar de crisis dwingt beide landen om de krachten te bundelen. Het zou gaan om 2 miljard garantstelling van de Nederlandse staat en 4 miljard van Frankrijk. De eerste gesprekken met Société Générale en BNP zouden al lopen. 'Het is duidelijk dat de landen er alles aan doen om te voorkomen dat Air France-KLM failliet gaat. Als dat lukt met deze steun, dan willen ze dat graag doen.'
Luister ook | Of overheidssteun flexwerkers beschermt is maar de vraag
Noodpakket
Het bestaande noodpakket van 10 miljard euro om werknemers door te kunnen betalen is daarvoor niet genoeg, zegt Van Leeuwen. 'Daar maakt KLM al massaal gebruik van, maar je ziet ook weinig buffer: nauwelijks inkomsten en de vloot staat voor 90 procent aan de grond. Dan heb je nog vaste lasten, dus ze zitten in diepe, diepe problemen. Dat noodpakket is niet voldoende om het bedrijf overeind te houden.'
Lees ook | Liveblog Coronacrisis
Flexkrachten
Over het opheffen van niet-vaste contracten heeft inmiddels een 'openhartig gesprek' plaatsgevonden tussen ministers Wouter Koolmees en Wopke Hoekstra en KLM-baas Pieter Elbers, Het kabinet zal niet ingrijpen bij het schrappen van deze banen. Hoewel Koolmees eerder aangaf dat het onwenselijk is, biedt de bandbreedte van het noodpakket die ruimte, zegt Van Leeuwen. 'Volgens Koolmees is het in de geest van de regels waarbinnen dat noodplan ontworpen is.'