Oorspronkelijk zou het vliegveld in april 2018 de deuren openen, maar dinsdag maakte het kabinet bekend de opening voor de vierde keer uit te stellen. Volgens Van der Heijden is het onwaarschijnlijk dat de opening nog voor de verkiezingen in 2021 gerealiseerd zal worden en verwacht zelfs dat het nog jaren kan duren. Vanwege de coronacrisis 'is Lelystad een irrelevante discussie geworden. Schiphol gaat dit jaar fors dalen in vervoersvolume en zal de komende 3 of 4 jaar niet in de buurt komen van die 500.000 vliegbewegingen.'
Van der Heijden ziet dat als een voordeel dat er nu meer tijd is om het beleid opnieuw in te richten. 'Daar gaan ook nog eens verkiezingen overheen. Lelystad komt dan opnieuw in het regeerakkoord te staan, maar dan met een heel ander samengestelde coalitie. Het wordt pas weer onderwerp van gesprek aan de formatietafel.'
Vliegtaks
Datzelfde scenario geldt voor de vliegtaks. Van der Heijden: 'Ik denk dat die ook onderdeel gaat worden van een nieuw te formuleren luchtvaartbeleid, waarvan de contouren in een formatieoverleg naar voren zullen komen. Het wordt onderdeel van een nieuwe visie op de luchtvaart.'
