Dossier: CEO's over de Coronacrisis
Ook bij PwC heeft het thuiswerken inmiddels op grote schaal zijn intrede gedaan, terwijl het bedrijf veel vragen te verwerken krijgt en ook de eigen bedrijfsvoering niet ontkomt aan de nodige aanpassingen. 'Fusies en overnames worden afgeblazen en consulting-projecten worden stopgezet. Daar staat tegenover dat er heel veel vragen zijn over de diverse regelingen van de overheid - daar zijn onze belastingadviseurs weer druk mee.'
Luister ook | Topman PwC Nederland: Financiële buffers niet nodig
Helpdesk
PwC opende daarom zelf ook een helpdesk, waar ondernemers, mkb'ers en sociale ondernemers terecht kunnen met hun vragen over die regelingen. 'Daar zijn de eerste dagen al tientallen vragen op binnengekomen. We zijn hard aan het werk om meer te doen dan alleen maar onze klanten te helpen. Dit is ook een gelegenheid bij uitstek om juist de banden aan te halen, met elkaar, met klanten en leveranciers. Het biedt ook ruimte om je menselijke gezicht te tonen.'
Lees ook | Liveblog Coronacrisis
De accountants van PwC zijn nog altijd druk met het afronden van de jaarcijfers, terwijl veel bedrijven worstelen met de transparantie over de onzekere situatie. 'Soms kost dat allemaal wat extra tijd. Ondernemingen zijn heel graag transparant over die onzekerheid, maar de waarschijnlijkheid die aan de verschillende scenario's hangt is vaak onduidelijk. Daar moet uiteraard de accountant ook wat over zeggen en daar zijn we hard mee bezig.'
