
Het begint bij een heldere communicatie, zegt Wouters. 'Die 70 procent zegt niet op, maar wordt wel op de één of andere manier gecompenseerd, in de periode na de crisis. En als je goed communiceert is het makkelijker om samen naar een oplossing te kijken. Zo'n 15 procent hoeft ook niet gecompenseerd te worden - die doen als het ware een donatie. Om zijn liquiditeit op peil te houden smeert de ondernemer die compensatie uit over een aantal maanden tot twee jaar.'
Beluister ook | Helder! Hoe maken wen een goede en veilige corona-volgapp?
Vitaliteit en gezondheid
Ten opzichte van een aantal jaren geleden blijkt het gemiddelde sportschoollid veel trouwer, zegt Wouters. 'De 3,2 miljoen mensen die aan fitness doen zijn veel meer bezig met hun gezondheid en vitaliteit, en niet alleen met cosmetische doelen. Mensen komen ook voor de sociale contacten en dat is toch een ander publiek dan een paar jaar geleden, dat vaak al na een paar maanden wilde stoppen.'
Lees ook | Liveblog Coronacrisis