Economie16 apr '20 16:00Aangepast op 16 apr '20 16:55

'Terugval retail-omzet trekt alweer wat bij'

Auteur: BNR Webredactie

De aanvankelijke aarzeling bij de kopende consument begint alweer wat weg te ebben. De omzet-terugval van 80 procent is inmiddels weer enigszins hersteld tot 60 procent, zegt Jan Meerman, voorzitter van InRetail. 'Daar zijn we ontzettend blij mee, dat betekent dat de consument ook weer gewoon naar de winkel gaat.'

Lege en gesloten horeca-zaken en winkelstraten
Lege en gesloten horeca-zaken en winkelstraten ( ANP / Jonas Roossens)

De eerste drie weken van de coronacrisis stond het hoofd van de consument niet naar de aanschaf van mode, schoenen en sportartikelen, ook niet online. 'De online omzetten doen het nu geweldig. Online is een heel mooi alternatief geworden voor de fysieke winkel, maar het compenseert natuurlijk bij lange na niet.' Het is volgens Meerman alleen maar een pleidooi voor het zo snel mogelijk openen van meer winkels. 'Als je spullen nodig hebt, wil je ze uiteindelijk toch kopen.'

Lees ook | Liveblog Coronacrisis

Tot het moment dat de winkelstraten weer op hun oude niveau zitten, is de deal tussen de vastgoedsector en de retail over het opschorten van winkelhuur een zeer belangrijke steun in de rug, zegt Meerman. Zelf was hij intensief betrokken bij de onderhandelingen. 'De huur was eigenlijk de grootste onopgeloste kostenpost. We zijn zo ontzettend blij dat we elkaar als vastgoed en retail gevonden hebben. We doen ook een oproep aan iedereen om zich aan het steunakkoord te houden.'

In gesprek

Wat dat betreft is Meerman ook niet mild in zijn oordeel over partijen die eenzijdig hebben besloten om geen huur meer te betalen. 'Je moet altijd in gesprek gaan met elkaar om gezamenlijk een oplossing te zoeken. Dit is natuurlijk niet de methode om eruit te komen.'

Lees ook | Pandeigenaren en beleggers roepen achterban op tot landelijke huurpauze voor winkelier

'In de hoofdregel van het steunakkoord staat letterlijk dat we de pijn met elkaar delen. Dat kan alleen als je met elkaar in gesprek gaat.' Hetzelfde geldt wat Meerman betreft voor de relatie met leveranciers. 'Dat kan natuurlijk niet. Je leverancier is ook gewoon een ondernemer met zijn verplichtingen.'

Dichtbij huis

De consument is geneigd om het vooral weer dichtbij huis te zoeken. Juist de wat kleinere wijkwinkelcentra doen het relatief goed - of liever: het minst slecht. De grootste problemen zitten bij de grotere winkelcentra. 'Daar zitten vaak de grotere winkels die met name gericht zijn op massa. En die consumenten blijven weg.' Saillant detail: mensen willen wel weer eens wat nieuwe kleren kopen, maar de afgelopen maand was júist die zo verguisde joggingbroek een van de meest verkochte items.

Beluister ook | Online shoppen populair, grote verschillen per sector

Om de retailsector weer op peil te krijgen is wat Meerman betreft veel geoorloofd, maar in een verbod op uitverkoop, zoals de Tweede Kamer wil, ziet hij niets. 'Het idee is sympathiek, maar het kan niet gehandhaafd worden. Daar komt bij dat ondernemers de komende maanden heel veel geld nodig hebben. Moeten wij dan zeggen dat ze het prijswapen niet mogen gebruiken?'

Faillissementen

Uiteindelijk zijn faillissementen toch niet te voorkomen, erkent Meerman. 'Maar ik ben ervan overtuigd dat verreweg de meeste ondernemers door deze crisis heen komen. Mede door het steunpakket van het kabinet, omdat we even die liquiditeit nodig hadden.'


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen