BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen BNR Mobility
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen BNR Mobility
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen BNR Mobility
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Coronacrisis

'Nederlandse economie zal relatief traag herstellen'

  • BNR Webredactie
vrijdag 17 april 2020, 12:48 Update: vrijdag 17 april 2020, 15:41

De Chinese economie krimpt sterk. Volgens Beijing zelf gaat het in het eerste kwartaal om een krimp van 6,8 procent. En het IMF schetst ook al gitzwarte perspectieven. Dat is ook geen goed nieuws voor Nederland, zegt Steven Brakman, hoogleraar internationale economie aan de Rijksuniversiteit Groningen.

Een Chinees schip in de haven van Rotterdam
Een Chinees schip in de haven van RotterdamANP / Valerie Kuypers

Beluister ook | Omzetverlies export loopt in tientallen miljoenen

De cijfers van het IMF laten vooral zien dat we met een mondiale crisis te maken hebben, zegt Brakman. 'Ik neem dat cijfer met een korrel zout, maar het geeft aan dat we echt in de problemen zitten. De ervaring leert dat het even duurt voordat de Nederland weer herstelt. We zijn erg afhankelijk van toeleveranciers en voor een derde afhankelijk van de export. Een open economie als de onze herstelt wat trager dan gesloten economieën, dat scheelt gemiddeld een jaar.'

Dossier | Coronavirus

De Nederlandse economie zal na de crisis ingrijpend veranderen, voorziet Brakman. 'Die afhankelijkheid van toeleveranciers is vervelend. Ik verwacht dat we meer aan risicospreiding gaan doen. In plaats van één toeleverancier in China wil je ook een toeleverancier in Europa hebben en misschien in Amerika. Of dat erg is, is de vraag. Je ruilt wat efficiency in voor leveringszekerheid, waardoor producten iets duurder zullen worden.'

Lees ook | Liveblog Coronacrisis

ChinaCoronacrisisEconomieExportHandelsbetrekkingen
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

Liveblog | Hoekstra: Voor onverzekerde winkeliers is er Schadefonds Geweldsmisdrijven

IMF vreest voor torenhoge staatsschulden

EC en AstraZeneca gaan alsnog om de tafel zitten

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Opinie | De roze bril van het IMF

Werken aan kansengelijkheid

Biden moet schijnheilige big tech-bedrijven flink aanpakken

Wilders 'zet het leger in' voor zijn campagne

Bitonic stapt naar de rechter

BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play