Daar kunnen ook andere beroepsgroepen hun voordeel mee doen, meent Kolk. Hij ziet een duidelijke shift van fysiek winkelen naar online. Daarvoor moesten nog wel wat ondernemers online op weg geholpen worden. 'Dat zie je doorzetten bij AH.nl en je ziet het ook met Bol.com gebeuren. Ik verwacht dat dat ook na de crisis door blijft groeien, het is op zich ook gewoon gewenning.'
Lees ook | Liveblog Coronacrisis
Dossier: CEO's over de Coronacrisis
In elk land heeft Ahold-Delhaize een crisisteam opgezet. Hoewel elk land zijn eigen oplossingen en mores heeft, wordt een en ander wel gecoördineerd. 'Roemenië was één van de eerste landen waar caissières en vakkenvullers beschermd moesten worden, daar hebben we de schermen en hesjes ontwikkeld die we later ook in Nederland en België en andere landen hebben geïntroduceerd. Je kunt snel van elkaar leren en dingen delen.'
Beluister ook | Webshops moeten zelf retourpercentage terugdringen
De meeste mensen bij Ahold Delhaize door heel Europa werken toch in de winkels en distributiecentra en dat gaat volgens Kolk wel goed. We hebben een goede routine gevonden: mensen weten afstand te houden en we zorgen goed voor iedereen als het gaat om veiligheid en instructies. We leren elke dag van elkaar en je ziet dat de goederenstroom en ook de klanten zijn gewend. De omzet is eigenlijk weer op een normaal niveau, dus het is goed te doen.'
Hamstergekte
Om de aanvankelijke 'hamstergekte' de baas te kunnen moest het concern met man en macht aan de slag om de goederenstroom op gang te houden. 'We hebben veel extra mensen en vrachtwagens kunnen inzetten en je ziet dat ook op de distributiecentra de gekte een beetje weg is.' De van het personeel wordt nauwlettend in de gaten gehouden. We proberen met gemeenten te praten over aanpassing van de venstertijden, zodat we meer ruimte aan de klant kunnen geven.'
