Albert Heijn hervindt zijn draai
Na alle hamster-hectiek en ondanks de coronamaatregelen lijkt Albert Heijn z'n routine hervonden te hebben. 'De meeste van onze mensen werken in winkels en distributiecentra, en daar doen we het al weken zo. Afstand bewaren, dat gaat goed, daar hebben we een mooie routine in gevonden', zegt CEO Wouter Kolk van Ahold-Delhaize Europa en Indonesië.
Business as usual? 'Mensen weten afstand te houden, we hebben goed voor iedereen gezorgd als het gaat om veiligheid, de omzetniveaus zijn weer terug naar normaal', aldus Kolk, 'De goederenstroom is weer normaal, er wordt niet meer gehamsterd, de piekbelasting is uit de bedrijfsvoering. Het was een bizarre situatie, maar we konden snel veel extra mensen inzetten in de vrachtwagens, distributiecentra en winkels'.
Shift naar online
Een sterk neveneffect van de coronacrisis waar Albert Heijn niet per se ongelukkig mee is, is een sterke shift van fysiek naar online winkelgedrag. 'We hebben veel ondernemers die niet online waren, ook online weten te brengen. Klanten raken gewend aan het bestellen van online voeding. Dat groeit hard door en we proberen daar capaciteit toe te voegen. Bij voorbeeld door ook op zondag te leveren.'