Na weken onderhandelen met Parijs trekt minister Wopke Hoekstra de portemonnee, zegt politiek verslaggever Sophie van Leeuwen. Er staan heel veel banen op het spel in deze coronacrisis. Het waren ingewikkelde onderhandelingen, en de steun vanuit Nederland is niet gratis. 'Er komen stevige voorwaarden, ook onder druk van de Tweede Kamer. Het is immers ook belastinggeld. Geen bonussen meer, geen dividend, het moet duurzamer worden.'

Dossier | Coronavirus
Minister Wopke Hoekstra (Financiën) en zijn collega Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) maakten het plan voor het reddingspakket vrijdagavond bekend. Air France-KLM heeft het, zoals alle luchtvaartmaatschappijen, door de coronacrisis ongekend zwaar. Het bedrijf klopte daarom bij Nederland en Frankrijk aan voor noodsteun. De twee landen hebben ieder een belang van ongeveer 14 procent in de vliegmaatschappij.
Precieze bedrag
Het is nog onduidelijk hoe hoog het precieze bedrag wordt dat Nederland voor KLM uittrekt en welke vorm de steun exact krijgt. Mogelijk is een deel van het geld rechtstreekse staatssteun en geeft het Rijk daarnaast garanties af waarmee de luchtvaartmaatschappij leningen kan afsluiten. Ook de voorwaarden die het kabinet aan de steun wil verbinden zijn nog niet allemaal duidelijk. Vast staat dat KLM geen bonussen, winsten of dividend mag uitkeren.
Lees ook | Liveblog Coronacrisis
Topsalarissen moeten volgens Hoekstra omlaag. 'U moet verder denken aan het terugdringen van de uitstoot van CO2', zegt Van Nieuwenhuizen. Beide ministers benadrukken het belang van KLM voor de Nederlandse economie. Ze vrezen een 'domino-effect' als KLM zou omvallen voor bijvoorbeeld de Nederlandse werkgelegenheid. 'Dit bedrijf is echt van vitaal belang, samen met Schiphol, voor ons land. We hebben een hele open en hele internationale economie.'
Netwerk van luchtverbindingen
Een belangrijke overweging is volgens Van Nieuwenhuizen het belang van een gezonde en sterke KLM als onmisbare schakel voor het herstel van de economie. 'Het uitgebreide netwerk van intercontinentale en Europese luchtverbindingen op Schiphol is van groot belang voor onze economie en werkgelegenheid; veel internationale bedrijven kiezen voor Nederland vanwege de uitstekende bereikbaarheid via Schiphol en voor een open economie als Nederland is een goede bereikbaarheid via de lucht van eminent belang.'
Beluister ook | Kabinet bereid om KLM en Schiphol te ondersteunen in coronacrisis
Samen zijn Schiphol en KLM goed voor minstens 114.000 banen en een toegevoegde waarde van ruim 10 miljard euro, zegt Van Nieuwenhuizen. Bovendien blijkt uit onderzoek dat zonder KLM 40 procent van het vliegverkeer van Schiphol zou verdwijnen. 'We kunnen het ons gewoon niet veroorloven om zo'n essentiële schakel van onze infrastructuur kwijt te raken.' Wel worden er voorwaarden gesteld aan de steun, benadrukt Van Nieuwenhuizen.
Financieel gezond
De steun moet erop gericht zijn dat KLM ook in de toekomst financieel gezond wordt en tegelijkertijd bijdraagt aan publieke belangen als duurzaamheid en hinderbeperking. 'Dat betekent een verdere investering in de duurzame koers. We zijn met KLM in gesprek over de verdere uitwerking van de voorwaarden. U moet denken aan voorwaarden in de sfeer van terugbrengen van het aantal nachtvluchten en het verder verminderen van CO2-uitstoot.'