BNR logo
  • Nieuws
  • Radio
    • Programmagids
    • AEX Factor
    • Baanbrekende Businessmodellen
    • Beleggerspanel
    • Beter
    • BNR Auto-Update
    • BNR Europa
    • BNR Mobility
    • BNR Sport
    • BNR's Big Five
    • Boardroompanel
    • Boekestijn en De Wijk
    • BREEKT
    • Column Ben van der Burg
    • Column Bernard Hammelburg
    • Column Jaap Jansen
    • Column Marianne Zwagerman
    • Column Paul Laseur
    • Crypto Update
    • Cryptocast
    • De Nationale Autoshow
    • De Nieuwe Wereld
    • De Ochtendspits
    • De Top van Nederland
    • De Wereld
    • Digitaal
    • Duurzaam
    • Economenpanel
    • Eyeopeners
    • Kees de Kort
    • Koplopers
    • Lobbypanel
    • Ondernemerspanel
    • Postma in Amerika
    • Spitsbrekers
    • Tech Update
    • The Daily Move
    • The Friday Move
    • Toon van de Week
    • Vastgoed Gezocht
    • Wereldveroveraars
    • Werkverkenners
    • Wetenschap Vandaag
    • Zakendoen
  • Gemist
    • Alle podcasts
    • All in the Game
    • Amerika Podcast
    • BNR Perestrojkast
    • China Podcast
    • Column Corné van Zeijl
    • Crypto Cowboys
    • Cryptocast
    • De Ben Tiggelaar Podcast
    • Dé Klantenpodcast
    • De Legende van Satoshi Nakamoto
    • De Nieuwsdag
    • De Ondernemerskamer
    • De Technoloog
    • Een Jaar Burgemeester
    • Europa Update
    • Factcheck Europa
    • Het Bromvliegeffect
    • Het Nieuwe Geld
    • Honger
    • IJzige Tongen
    • Italië Podcast
    • Ochtendnieuws
    • Petrolheads
    • Podcast Top 40
    • De Strateeg
    • Space Cowboys
    • Spitsbrekers
    • The Road to Zandvoort
    • Ukrayina
    • Voeding van morgen
    • Vraag het Gommers
    • Werkprofessor
    • Zakendoen De Veranderaars
  • Partners
Economie

'Splitsing Air France-KLM moet serieus scenario zijn'

  • BNR Webredactie
woensdag 6 mei 2020, 7:44

GroenLinks wil dat banken, oliehandelaren en leasemaatschappijen gaan meebetalen om KLM overeind te houden. Financiële partners zouden niet alleen in goede, maar ook in slechte tijden hun steentje moeten bijdragen. KLM is namelijk nog verre van gered. Als alternatief voor zo'n bail-in is een splitsing van het bedrijf niet uit te sluiten.

Het kabinet heeft aangegeven 2 tot 4 miljard euro in KLM te willen stoppen, om het bedrijf te ondersteunen. ‘Maar ik verwacht dat er nog veel meer nodig gaat zijn. En dus moeten andere partijen ook mee gaan betalen’, zegt GroenLinks-Kamerlid Bart Snels. Andere scenario's sluit Snels niet uit. 'Je kunt zelfs nadenken over een technisch failliet van Air France-KLM, als de bail-in niet lukt. Wat is de toekomst van die holding als we zien dat het heel ingewikkeld werkt met die Fransen?'

Lees ook | Liveblog Coronacrisis

Nu zichtbaar is hoe moeizaam de samenwerking werkt, is ook een splitsingsscenario niet langer denkbeeldig. 'De Franse regering steunt Air France, de Nederlandse regering steunt KLM, terwijl het in feite gaat om één bedrijf. Maar in de praktijk en in de wijze waarop het werkt is het een samenwerking tussen twee afzonderlijke bedrijven. Zeker nu de markt zich niet snel zal herstellen is het misschien nog makkelijker om twee aparte bedrijven te redden.'

Beluister ook | Nederlandse banken moeten KLM redden

Niet in één holding

Internationale samenwerking is onmisbaar, zegt Snels. Maar dat hoeft zeker niet per se in één holding. 'Dan kan de Nederlandse regering zich richten op het belang van KLM, Schiphol en de toekomst van de Nederlandse luchtvaart, dat is wat anders dan de holding redden. De financiële positie van Air France is nog iets slechter dan die van KLM, dus na een splitsing is het makkelijker voor de Nederlandse regering om afspraken te maken met financiële partijen.'

Air France-KLMBankenCoronacrisisEconomieGroenLinksKLMLuchtvaartOlieSchiphol
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

VS en Zuid-Korea bieden Noord-Korea coronahulp aan

Liveblog | Gazprom draait gaskraan naar Finland dicht; Rusland bestempelt Kremlincritici als buitenlandse 'agenten'

Gommers: 'De manier waarop sommigen zijn gestorven is inhumaan'

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Klassiekers moeten over op eFuel

De komende economische clusterfuck

De beursbelofte van 2022 stelt nu al zwaar teleur

Hans Bakker (Floriade) over de uit de hand gelopen begroting

Vertrouwen komt te voet en gaat per Nokia 301

  • BNR Nieuwsradio

  • Contact
  • Frequenties
  • Files en flitsers
  • BNR Nieuwsbrief
  • Podcasts
  • RSS feed
  • Disclaimer
  • Zakelijke info

  • Dutch Podcast Awards
  • Adverteren
  • Podcast laten maken
  • Vacature plaatsen op BNR
  • Werken bij BNR
  • Stages
  • FD Mediagroep

  • Company.info
  • Energeia
  • ESB
  • FD
  • FD Mediagroep
  • Investment Officer
  • Listn
  • PensioenPro
  • Download de app

  • Privacy
  • Copyright
  • Cookies
  • Voorwaarden