'Splitsing Air France-KLM moet serieus scenario zijn'
GroenLinks wil dat banken, oliehandelaren en leasemaatschappijen gaan meebetalen om KLM overeind te houden. Financiële partners zouden niet alleen in goede, maar ook in slechte tijden hun steentje moeten bijdragen. KLM is namelijk nog verre van gered. Als alternatief voor zo'n bail-in is een splitsing van het bedrijf niet uit te sluiten.
Het kabinet heeft aangegeven 2 tot 4 miljard euro in KLM te willen stoppen, om het bedrijf te ondersteunen. ‘Maar ik verwacht dat er nog veel meer nodig gaat zijn. En dus moeten andere partijen ook mee gaan betalen’, zegt GroenLinks-Kamerlid Bart Snels. Andere scenario's sluit Snels niet uit. 'Je kunt zelfs nadenken over een technisch failliet van Air France-KLM, als de bail-in niet lukt. Wat is de toekomst van die holding als we zien dat het heel ingewikkeld werkt met die Fransen?'
Lees ook | Liveblog Coronacrisis
Nu zichtbaar is hoe moeizaam de samenwerking werkt, is ook een splitsingsscenario niet langer denkbeeldig. 'De Franse regering steunt Air France, de Nederlandse regering steunt KLM, terwijl het in feite gaat om één bedrijf. Maar in de praktijk en in de wijze waarop het werkt is het een samenwerking tussen twee afzonderlijke bedrijven. Zeker nu de markt zich niet snel zal herstellen is het misschien nog makkelijker om twee aparte bedrijven te redden.'
Beluister ook | Nederlandse banken moeten KLM redden
Niet in één holding
Internationale samenwerking is onmisbaar, zegt Snels. Maar dat hoeft zeker niet per se in één holding. 'Dan kan de Nederlandse regering zich richten op het belang van KLM, Schiphol en de toekomst van de Nederlandse luchtvaart, dat is wat anders dan de holding redden. De financiële positie van Air France is nog iets slechter dan die van KLM, dus na een splitsing is het makkelijker voor de Nederlandse regering om afspraken te maken met financiële partijen.'