DSM-co-CEO: 'Mondkapjes-samenwerking' moet model zijn voor toekomst
Speciaalchemieconcern DSM voelt dat de coronapandemie de industrie parten speelt. De materialendivisie boekte in het eerste kwartaal een lagere omzet, die grotendeels werd goedgemaakt door de voedingdivisie. Een turbulente start, voor de kersverse co-CEO's Dimitri de Vreeze en Geraldine Matchett.
Dat het een spannende tijd is in deze 'corona-context' spreekt voor zich, zegt De Vreeze. Maar hij ziet ook voordelen. 'Geraldine en ikzelf zitten al vijf jaar samen in de raad van bestuur, waardoor we het bedrijf goed kennen en goed kunnen doorschakelen. Zoals u aan de cijfers ziet doet DSM het goed, in een hele rare tijd. Ik vind het juist in deze tijd heel fijn dat ik een collega heb met wie ik alles kan delen, want alleen is ook maar zo alleen. Zeker in deze tijd is dat ongelofelijk belangrijk.'
Beluister ook | Coronagezant Sijbesma weet hoe de hazen lopen
Taakverdeling
De taakverdeling is inmiddels ook redelijk uitgekristalliseerd. 'Het is duidelijk dat wij twee mensen zijn in één rol. Maar we gaan niet alle meetings en verantwoordelijkheden met elkaar delen. Ik ben als COO verantwoordelijk voor de alle businesses, zij is de CFO, en samen zijn we co-CEO. Op het moment dat je het volledig eens bent over de strategische richting van het bedrijf, schakel je heel makkelijk.'
Lees ook | Liveblog Coronacrisis
De samenwerking met Auping en Afpro bij de ontwikkeling van mondkapjes moet volgens De Vreeze als voorbeeld dienen voor de manier waarop business en overheid elkaar in de toekomst opzoeken en helpen, bij dit soort ontwikkelingen. 'In samenwerkingsverband zijn we binnen drie weken van als design naar productie gegaan. Dit moet niet alleen in crisistijd gebeuren, we moeten voor de toekomst een model ontwikkelen waarin we dichter bij elkaar staan.'
Materialen en voeding
De divisie Materials zag de opbrengsten op jaarbasis met 8 procent dalen tot 660 miljoen euro, grotendeels doordat de activiteiten bij klanten uit de industrie door de coronapandemie ernstig werden verstoord. De divisie Nutrition had juist een licht positief effect van de virusuitbraak en voerde de omzet met 4 procent op tot 1,6 miljard euro. De totale omzet van DSM bedroeg 2,3 miljard euro.
Het aangepaste bedrijfsresultaat (ebitda) met 423 miljoen euro nagenoeg gelijk aan dat van vorig jaar. Als eenmalige reorganisatiekosten worden meegenomen daalde het bedrijfsresultaat tot 358 miljoen euro, tegenover 416 miljoen euro een jaar eerder. De nettowinst zakte met 14 procent tot 168 miljoen euro.