Economie7 mei '20 11:27

Hamsterwoede legt Ahold Delhaize geen windeieren

Auteur: BNR Webredactie

Ahold Delhaize heeft behoorlijk weten te profiteren van de coronacrisis. De kwartaalwinst steeg met maar liefst 48 procent ten opzichte van de eerste drie maanden van vorig jaar, grotendeels als gevolg van de hamsterwoede van veel Nederlanders. De omzet steg met 12,2 procent.

De vlag gaat niet uit, want daarvoor is de aanleiding te treurig, zegt Frans Muller, CEO van Ahold Delhaize. Bovendien ziet hij de vraag langzaam maar zeker wat afvlakken, al blijft in de Verenigde Staten de vraag nog onveranderd hoog. 'We hebben allemaal meegemaakt dat we meer kopen in de supermarkten. Daarom is zo'n sterke omzet niet verwonderlijk. We hopen allemaal dat het verder normaliseert en dat ook de buitenshuis-omzetten weer bij de restaurants terechtkomen.'

Beluister ook | Crisis leidt tot zeer constructieve sprint

42 procent groei

In de Verenigde Staten weet Ahold Delhaize zich online stevig staande te houden in een markt met reuzen als Amazon. 'Aan de Oostkust zijn we de nummer één in food online. We zijn daar 42 procent gegroeid in onze online omzet en voor het complete jaar zien we een groei van 50 procent. We gaan versnellen en we zullen eerst onze marktpositie aan de Oostkust verder versterken.'

Lees ook | Liveblog Coronacrisis

Maatregelen

Ahold Delhaize investeert flink in de gezondheid van medewerkers en klanten, en dat kost natuurlijk geld. 'Plexiglasschermen, extra beveiliging en lagere productiviteit; we zien in Nederland weliswaar meer omzet, maar ook aanzienlijk meer kosten. Dat zal in het tweede kwartaal zeker niet anders zijn. We zullen een zwakkere economische ontwikkeling voor de rest van het jaar. Onze voorspelling is dat de maatregelen van de anderhalve meter ons langer bezig zullen houden.'


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen