
De winst van ING is in het eerste kwartaal flink gekelderd als gevolg van de coronacrisis. Toch presteerde ING nog wel beter dan analisten hadden verwacht. Hamers wijst erop dat er veel nieuwe klanten bij zijn gekomen: 'Daardoor zijn onze resultaten echt goed. Ook het renteresultaat is gestegen, het commerciële resultaat is omhoog, we hebben kosten onder controle gehouden. Dat heeft ons weerbaar gemaakt'.
Luister ook | ING verwacht krimp van 8 procent
Flinke stroppenpost, diepe crisis verwacht
ING heeft een flinke 'stroppenpost' voorzien: 'We hebben in de kredietvoorziening 661 miljoen euro opgenomen, deels op bedrijven die al in de problemen zijn, deels op bedrijven waarvan we verwachten dat ze in de problemen zullen gaan komen. Het is echt heel moeilijk om te voorspellen waar het naartoe gaat, we denken wel dat het een hele diepe crisis wordt die niet snel herstelt'. Hamers denkt dat de economie de jaren 2021 en 2022 nodig zal hebben om te herstellen. 'Daar zetten we nu geld voor opzij'.
Lees ook | Liveblog Coronacrisis
Inzet op digitaal was goede zet
Hamers zegt te zullen besparen daar waar ING zes weken geleden nog flinke groei verwachtte. 'De wereldwijde economie gaat minder groeien, dus die investeringen gaan in de koelkast. We hebben veel geïnvesteerd in IT en onze digitale kanalen. Er komen steeds meer klanten die bij ons digitaal bankieren. We hebben de wind in de rug door die inzet op digitalisering'. Desgevraagd zegt Hamers nu niet op personele kosten te zullen besparen.