Luchtvaartmaatschappijen en reisorganisaties moeten gedupeerden van een geannuleerde vlucht vanwege de coronacrisis hun geld teruggeven als die passagiers geen voucher willen ter compensatie, meldde Vestager aanvankelijk. Twaalf landen staan het reisorganisaties toe om met vouchers te werken in plaats van mensen hun geld terug te geven. In Nederland maken onder meer KLM en Transavia gebruik van die mogelijkheid.
Faillissement
Je moet in ieder geval ook de optie hebben om je geld terug te krijgen, als het aan de EC ligt. De Nederlandse regering heeft besloten die gedwongen voucher-nering toe te staan. Die inbreukprocedure zou overigens sowieso nog wel even op zich laten wachten, zegt Europaverslaggever Jesse Pinster. 'Ze zeggen als alternatief: zorg nou gewoon dat die voucher een heel aantrekkelijk alternatief is, bijvoorbeeld door garant te staan in geval van faillissement.'
Beluister ook | Bernard Hammelburg | Corona: de juiste exitstrategie

Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) en elf Europese collega’s vroegen Brussel vorige maand om tijdelijk ‘coronavouchers’ toe te staan. Het zou AF-KLM meer dan 3 miljard euro kosten als gedupeerden massaal cash zouden opeisen. In een aanbeveling stelt de Commissie dat vanwege de ongewone tijden vouchers voor geschrapte vluchten vanwege corona vanaf 1 maart wel als alternatief mogen worden aangeboden. Die moet dan minstens twaalf maanden geldig zijn.
Beluister ook | Transavia stopt met vliegen en deelt vouchers uit
EC-vicevoorzitter Margrethe Vestager wijst op de rechten van Europese burgers, zeker omdat het niet aan Brussel is om de financiële situatie van een individu te bepalen. 'Als je je baan kwijt bent en je totale vakantiebudget zit in de vliegtickets die je niet meer kunt gebruiken, dan heb je restitutie nodig. Daarom zeggen we: dit is je recht.'
PvdA-Europarlementariër Vera Tax vindt de gedwongen voucher niet te pruimen. 'We hebben deze consumentenbescherming juist ook voor tijden van crisis. Ik vind het een onbegrijpelijk besluit van het kabinet om het ten laste te laten komen aan mensen die zelf een cashflow-probleem hebben.' De Europese Commissie komt later vandaag met aanbevelingen voor het opstarten van het Europese vliegverkeer na de coronacrisis.
Beluister ook | Goede Reispodcast | Op vakantie in Coronazones
Duidelijkheid
Ook Arjen Kers, managing director van TUI Nederland, hoopt dat er in ieder geval snel duidelijkheid komt. 'Perspectief is belangrijk. We begrijpen dat heel veel sectoren zwaar onder druk staan, de tijd begint te dringen. Een snelle uitspraak is belangrijk om te weten hoe wij ermee om moeten gaan. Deze situatie creëert elke dag onzekerheden en veranderingen.'
Volgens Marnix Fruitema van Barin, de branchevereniging van vliegtuigmaatschappijen, dreigt een ramp voor de luchtvaartbranche als het geld van tickets voor geannuleerde vluchten direct aan klanten moet worden terugbetaald. Nu gedogen veel Europese landen, waaronder Nederland, tegoedbonnen. Maar de Europese Commissie noemt terugbetaling bij een niet geleverde dienst een consumentenrecht.
Deze tik op de vingers vanuit Brussel is onderdeel van een breder pakket aan Europese maatregelen die gaan over toerisme. Ook binnen de Europese Commissie maakt alleen al de gedachte aan de zomervakantie de tongen goed los.