Economie13 mei '20 12:25Aangepast op 13 mei '20 16:17

'Populisme en nationalisme blokkeren steun NL ondernemers in buitenland'

Auteur: BNR Webredactie

Veel Nederlandse bedrijven in het buitenland hebben het moeilijk. Zestig procent heeft last van handelsbarrières door de coronacrisis. Dat blijkt uit onderzoek van NLinBusiness in opdracht van VNO-NCW.

Image
(EPA / Zoltan Balogh)

Lokale steun

Veel bedrijven hebben het vooral zwaar omdat ze lokaal geen steun krijgen. Ze worden onder meer geconfronteerd met problemen als uitval van de vraag, complexe logistiek, thuiswerken en financieringsissues, zegt Edo Offerhaus van NLinBusiness. 'Bedrijven die in het buitenland belasting betalen zouden ook ondersteund moeten worden in de landen waar ze actief zijn. Maar we zien dat het een stuk lastiger voor ze is dan voor lokale bedrijven om steun aan te vragen.'

Beluister ook | VNO-NCW en MKB-Nedderland willen met digitaal netwerk ondernemers Silicon Valley steunen

Dat is niet eerlijk, zegt Offerhaus, en het is het directe gevolg van een 'populistische en nationalistische trend'. 'Dat maakt het heel lastig voor ze om in deze tijd te overleven. Maar ze zitten er doorgaans positief in, omdat ze vaak al verschillende crises hebben meegemaakt. De corporates slaan zich er voorlopig goed doorheen en we hebben nog geen signalen van mkb dat ze terug willen naar Nederland. Het is wel een heel inventieve club die actief is in het buitenland.'

Beluister ook | Nederlandse bedrijven in buitenland nog onzeker over lokale maatregelen

Extra inventiviteit

Cruciaal wordt de tweede fase van de ondersteuning, denkt Offerhaus. Die vraagt extra inventiviteit van ondernemers in het buitenland. 'Ze zijn vaak op zoek naar praktische tips: hoe kom ik in aanmerking voor een bepaalde regeling en bij welk loket moet ik zijn? Wij proberen die informatie te bundelen, zodat de ondernemers daar hun voordeel mee kunnen doen. Maar uiteindelijk moeten ze met de lokale overheid tot overeenstemming komen.'


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen