BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Coronacrisis

'Financiële schade ov loopt op tot 4 miljard euro'

  • BNR Webredactie
zaterdag 16 mei 2020, 20:19 Update: zaterdag 16 mei 2020, 20:57

Wat er ook gebeurt, aan het eind van het jaar is het openbaar vervoer in Nederland zeker nog niet op het oude niveau. De financiële schade zal tot het eind van het jaar oplopen tot zo'n 2 miljard euro. En uitgaande van de ongunstige vooruitzichten zal daar volgend jaar zeker nog eens dat bedrag bijkomen, verwacht Pedro Peters, voorzitter van OV-NL.

De NS alleen al loopt per maand 100 miljoen euro mis, en daar komt tot het eind van het jaar nog zo'n 750 miljoen euro voor het stad- en streekvervoer bij, zegt Peters in BNR Zakendoen. 'En we weten 100 procent zeker dat we aan het eind van het jaar niet op het oude niveau zullen zitten. Het zal veel langer duren, dus er komt zeker nog een gelijk bedrag bij. Al is dat laatste koffiedik kijken.' De inkomsten blijven beperkt tot treinkaartjes, subsidies en de studentenkaart.

Lees ook | Liveblog Coronacrisis

Unieke regeling

Peters is daarom blij met de beschikbaarheidsvergoeding waar het kabinet vorige week mee kwam. 'Het is een unieke regeling, die alleen geldt voor het openbaar vervoer. Het kabinet wil dat wij als vitale functie vanaf juni weer 100 procent maximale dienstregeling gaan rijden. Aan de andere kant moeten mensen vooral thuis blijven werken. Daarmee creëer je een enorm gat: 100 procent of meer van de kosten die je maakt, en een heel klein percentage van de inkomsten.'

Beluister ook | Capaciteit ov nog maar 30 tot 50 procent benut

In verband met de door u gekozen cookievoorkeuren kunnen wij deze tweet niet tonen. Klik hier om akkoord te gaan met de cookievoorkeuren die nodig zijn om deze tweet te laden.

De regeling zorgt voor een eerlijke aanvulling van die tekorten, zegt Peters. De kosten worden aangevuld, maar winst zit er niet in. 'Het kabinet wil dat wij die maximale dienstregeling letterlijk beschikbaar stellen als dienst die we in opdracht van het kabinet leveren. Van de kosten die we maken om dat te bieden, plus de extra kosten door corona, worden de inkomsten afgetrokken. Het gat dat dan overblijft wordt - zonder winstopslag - vergoed door het kabinet.'

Maatschappelijk besef

Een 'schrijnend voordeel' van de corona-ellende is een sterker maatschappelijk besef van de vitaliteit van het openbaar vervoer in onze samenleving, constateert Peters. Dat betekent dat er meer ruimte komt voor maatschappelijke afwegingen. 'Dat is nooit een economisch argument, dan reed die bus daar niet. Die is alleen maar verlieslatend, daar moet je heel reëel in zijn. De sociale kant van het openbaar vervoer is dat je zo'n route aanvult met overheidssubsidies.'

Een kaartlezer voor de ov-chipknip op een NS-station.
Een kaartlezer voor de ov-chipknip op een NS-station.ANP XTRA / Valerie Kuypers
Anderhalve meterCoronacrisisCoronavirusNSOpenbaar vervoerPersonenvervoer
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

Liveblog | Miljarden extra coronasteun

'Creatievere oplossingen om vloedgolf te voorkomen'

Meer geld voor vaste lasten, starters en voorraden

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Debat tot laat in de avond over avondklok

Opinie | Macht en tegenmacht

21 januari | Kredietbereidheid banken blijkt beperkt

Dit moet je echt weten voor de volgende stap in je loopbaan

Gratie voor ingenieur die bedrijfsgeheimen Waymo stal

BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play