Ze volgt daarmee de lijn van de nieuwe luchtvaartnota die minister Cora van Nieuwenhuizen dit weekend presenteerde. Daarin staat dat het kabinet nog steeds vasthoudt aan Lelystad als 'overloop'-vliegveld. Schiphol mag nu 500.000 vliegbewegingen per jaar hebben. Lelystad Airport moest die 'overloop' van tienduizenden vluchten op korte termijn overnemen omdat die grens inmiddels bereikt was.
Lees ook | Liveblog Coronacrisis
Aan de grond
Nu vrijwel alle toestellen aan de grond staan en het aantal vluchten van en naar Schiphol nihil is, kan het volgens Schiphol-topman Dick Benschop nog tot 2023 duren tot de grens van 500.000 vliegbewegingen weer bereikt is. Desondanks meent Sparrenboom dat Lelystad Airport volgend jaar de deuren moet openen. 'Als je ook rekening moet houden met de anderhalvemetereconomie en de milieu-aspecten kan het juist heel interessant zijn om Lelystad Airport wel te openen.'
Beluister ook | Haagse zomer | Lelystad nog niet open
Werkgelegenheid
Sparrenboom wil koste wat kost vasthouden aan de opening van de luchthaven per 1 november 2021. 'Het is belangrijk dat het besluitvormingsproces eindelijk wordt afgerond, want dat biedt helderheid en zekerheid aan onze regio. Dat vinden we heel belangrijk voor de werkgelegenheid die dat met zich meebrengt. Het is al vier keer uitgesteld. De ontwikkeling van Lelystad Airport zal gefaseerd gaan, het gaat ook niet meteen om tienduizenden vluchten.'
