Economie18 mei '20 09:32

CEO Audax: Coronacrisis zorgt voor hogere boekverkoop

Auteur: BNR Webredactie

Audax, het bedrijf achter onder andere boekenwinkels AKO en Bruna, heeft de verkoop van boeken de afgelopen maanden zien stijgen. Ondanks dat de fysieke winkels op onder andere de treinstations en Schiphol slecht draaiden, zagen zij toch meer boeken de deur uit gaan. CEO Casper de Nooijer.

Mensen zijn duidelijk weer aan het lezen geslagen, ziet De Nooijer. Hij is dan ook blij dat de meeste van de Audax-winkels open zijn gebleven, met name de buurt- en wijkwinkels. 'Ik denk sowieso dat lezen goed is, dus het is een mooie ontwikkeling. Mensen blijven thuis, reizen minder en lezen. Ze blijven in de buurt en steunen zo de lokale ondernemers. Op stations en luchthavens zijn duidelijk veel minder bewegingen geweest.'

Lees ook | Liveblog Coronacrisis

Zeker volhouden

Over het hele concern is het beeld dan ook gemengd, zegt De Nooijer. Maar uiteindelijk zal het bedrijf het zeker volhouden. 'We zijn een bedrijf met een langetermijnstrategie, we zijn heel solide. Ik zie geen enkel bezwaar, we zijn heel positief over de toekomst. Wij doen in ieder geval alles om onze winkels open te houden, zodat wij het lezen en andere producten kunnen blijven aanbieden.'

Beluister ook | BNR In Bedrijf | De toekomst van de boekhandel

De crisis heeft wel een aantal zaken versneld, zegt De Nooijer. Zo is nóg duidelijker hoe belangrijk het is om dingen samen te doen, zowel binnen als rondom de organisatie. 'En daarnaast innovatie: zeker in de retail gaat het nog sneller veranderen en dan moet je innoveren. De coronacrisis is in die zin een katalysator van al bestaande trends. Zo wordt al heel lang gesproken over een omnichannel-strategie: dat je om de consument heen bent, in de buurtwinkel, op het station én online.'

Ako leeswinkel.
Ako leeswinkel. ( ANP Xtra / Lex van Lieshout )

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen