Oud-minister Dijsselbloem: 'Miljardensteun KLM riskant'
Oud-minister van Financiën Jeroen Dijsselbloem is kritisch over de miljarden aan noodsteun voor Air France-KLM. Dijsselbloem vindt het heel risicovol om bedrijven die al een schuldenlast hebben nog meer leningen te verstrekken. 'KLM is verliezen aan het lijden. Dat wordt nu gefinancierd met schuld. Dat is buitengewoon riskant', zei hij in televisieprogramma Buitenhof.
Lees ook | Liveblog Coronacrisis
Beter aandelen dan leningen
Om de luchtvaartmaatschappij in de lucht te houden heeft Frankrijk 7 miljard euro aan steun toegezegd en Den Haag 2 miljard tot 4 miljard euro aan steun, in de vorm van garantstellingen en leningen. Een slecht plan, denkt Dijsselbloem, de Nederlandse overheid zou beter kunnen investeren in het aandelenkapitaal van het bedrijf. En dan idealiter samen met de Fransen, volgens de oud-bewindsman voorkom je daarmee nieuwe conflicten.
Volgens Dijsselbloem is het gevolg van zo'n zogeheten 'bail-in' dat de investeerders ook bijdragen aan de verliezen, die echt geleden zullen worden. Dijsselbloem wees erop dat ongeveer 70 procent van Air France-KLM in handen is van private beleggers.
Nieuwe steun EU aan zwakke lidstaten
Dijsselbloem zei ook te verwachten dat de Europese Commissie deze week met een plan komt voor de zwaarst getroffen Europese lidstaten dat deels uit giften, deels uit leningen bestaat, waarbij het verstrekken van steun sterk gekoppeld zal worden aan het doorvoeren van hervormingen.
Frankrijk en Duitsland namen recentelijk het initiatief voor een Europees herstelfonds van 500 miljard euro. Dat geld zou Brussel moeten lenen op de kapitaalmarkt en dan als speciale subsidies aan zwaar getroffen landen of gebieden verstrekken. Nederland kwam samen met Denemarken, Oostenrijk en Zweden met een tegenvoorstel. De 'vier zuinige landen' willen dat de EU geld leent en dat dan niet als subsidie, maar als goedkopere lening doorgeeft aan de landen die het nodig hebben.
Dijsselbloem zei in beide voorstellen positieve punten te herkennen en vermoedt dat het uiteindelijke Brusselse plan een compromis behelst. Dijsselbloem suggereerde dat het bedrag mogelijk boven de 500 miljard euro zal liggen. Door zuidelijke Europese landen is om veel meer geld gevraagd.