BNR logo
  • Nieuws
  • Radio
    • Programmagids
    • AEX Factor
    • Baanbrekende Businessmodellen
    • Beleggerspanel
    • Beter
    • BNR Auto-Update
    • BNR Europa
    • BNR Mobility
    • BNR Sport
    • BNR's Big Five
    • Boardroompanel
    • Boekestijn en De Wijk
    • BREEKT
    • Column Ben van der Burg
    • Column Bernard Hammelburg
    • Column Jaap Jansen
    • Column Marianne Zwagerman
    • Column Paul Laseur
    • Crypto Update
    • Cryptocast
    • De Nationale Autoshow
    • De Nieuwe Wereld
    • De Ochtendspits
    • De Top van Nederland
    • De Wereld
    • Digitaal
    • Duurzaam
    • Economenpanel
    • Eyeopeners
    • Kees de Kort
    • Koplopers
    • Lobbypanel
    • Ondernemerspanel
    • Postma in Amerika
    • Spitsbrekers
    • Tech Update
    • The Daily Move
    • The Friday Move
    • Toon van de Week
    • Vastgoed Gezocht
    • Wereldveroveraars
    • Werkverkenners
    • Wetenschap Vandaag
    • Zakendoen
  • Gemist
    • Alle podcasts
    • All in the Game
    • Amerika Podcast
    • BNR Perestrojkast
    • China Podcast
    • Column Corné van Zeijl
    • Crypto Cowboys
    • Cryptocast
    • De Ben Tiggelaar Podcast
    • Dé Klantenpodcast
    • De Legende van Satoshi Nakamoto
    • De Nieuwsdag
    • De Ondernemerskamer
    • De Technoloog
    • Een Jaar Burgemeester
    • Europa Update
    • Factcheck Europa
    • Het Bromvliegeffect
    • Het Nieuwe Geld
    • Honger
    • IJzige Tongen
    • Italië Podcast
    • Ochtendnieuws
    • Petrolheads
    • Podcast Top 40
    • De Strateeg
    • Space Cowboys
    • Spitsbrekers
    • The Road to Zandvoort
    • Ukrayina
    • Voeding van morgen
    • Vraag het Gommers
    • Werkprofessor
    • Zakendoen De Veranderaars
  • Partners
Economie

Oud-minister Dijsselbloem: 'Miljardensteun KLM riskant'

  • BNR Webredactie
zondag 24 mei 2020, 13:28 Update: zondag 24 mei 2020, 13:50

Oud-minister van Financiën Jeroen Dijsselbloem is kritisch over de miljarden aan noodsteun voor Air France-KLM. Dijsselbloem vindt het heel risicovol om bedrijven die al een schuldenlast hebben nog meer leningen te verstrekken. 'KLM is verliezen aan het lijden. Dat wordt nu gefinancierd met schuld. Dat is buitengewoon riskant', zei hij in televisieprogramma Buitenhof.

Toestellen van de KLM op luchthaven Schiphol
Toestellen van de KLM op luchthaven SchipholANP / Remko de Waal

Lees ook | Liveblog Coronacrisis

Beter aandelen dan leningen

Om de luchtvaartmaatschappij in de lucht te houden heeft Frankrijk 7 miljard euro aan steun toegezegd en Den Haag 2 miljard tot 4 miljard euro aan steun, in de vorm van garantstellingen en leningen. Een slecht plan, denkt Dijsselbloem, de Nederlandse overheid zou beter kunnen investeren in het aandelenkapitaal van het bedrijf. En dan idealiter samen met de Fransen, volgens de oud-bewindsman voorkom je daarmee nieuwe conflicten.

Volgens Dijsselbloem is het gevolg van zo'n zogeheten 'bail-in' dat de investeerders ook bijdragen aan de verliezen, die echt geleden zullen worden. Dijsselbloem wees erop dat ongeveer 70 procent van Air France-KLM in handen is van private beleggers.

Nieuwe steun EU aan zwakke lidstaten

Dijsselbloem zei ook te verwachten dat de Europese Commissie deze week met een plan komt voor de zwaarst getroffen Europese lidstaten dat deels uit giften, deels uit leningen bestaat, waarbij het verstrekken van steun sterk gekoppeld zal worden aan het doorvoeren van hervormingen.

Frankrijk en Duitsland namen recentelijk het initiatief voor een Europees herstelfonds van 500 miljard euro. Dat geld zou Brussel moeten lenen op de kapitaalmarkt en dan als speciale subsidies aan zwaar getroffen landen of gebieden verstrekken. Nederland kwam samen met Denemarken, Oostenrijk en Zweden met een tegenvoorstel. De 'vier zuinige landen' willen dat de EU geld leent en dat dan niet als subsidie, maar als goedkopere lening doorgeeft aan de landen die het nodig hebben.

Dijsselbloem zei in beide voorstellen positieve punten te herkennen en vermoedt dat het uiteindelijke Brusselse plan een compromis behelst. Dijsselbloem suggereerde dat het bedrag mogelijk boven de 500 miljard euro zal liggen. Door zuidelijke Europese landen is om veel meer geld gevraagd.

Air France-KLMCoronacrisisCoronavirusKLMLuchtvaartStaatssteun
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

Londense politie rondt Partygate af met 126 boetes

Aantal werkenden Nederland neemt verder toe

Air France-KLM gaat nog een stukje Franser worden

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Oekraïne-update donderdag, dag 85

Russische blunders leiden niet automatisch tot verlies

Geloofwaardigheid gewist, premier gebleven

Wantrouwen en doofpot-Nokia's

#129 ‘WIT WORDT WEGGEDRUKT’

  • BNR Nieuwsradio

  • Contact
  • Frequenties
  • Files en flitsers
  • BNR Nieuwsbrief
  • Podcasts
  • RSS feed
  • Disclaimer
  • Zakelijke info

  • Dutch Podcast Awards
  • Adverteren
  • Podcast laten maken
  • Vacature plaatsen op BNR
  • Werken bij BNR
  • Stages
  • FD Mediagroep

  • Company.info
  • Energeia
  • ESB
  • FD
  • FD Mediagroep
  • Investment Officer
  • Listn
  • PensioenPro
  • Download de app

  • Privacy
  • Copyright
  • Cookies
  • Voorwaarden