Economie25 mei '20 12:47Aangepast op 25 mei '20 23:58

'Nederland kán profiteren van haperende Duitse auto-industrie'

Auteur: BNR Webredactie

In industrieland Duitsland krijgt de auto-industrie het bijzonder hard te verduren, net nu de branche zichzelf vanwege het dieselschandaal opnieuw aan het uitvinden is. Volgens de Universiteit van Sankt-Gallen is de autoproductie het laagst sinds twintig jaar, maar de maand april is al helemaal dramatisch. Voor Nederlandse bedrijven liggen er kansen op het gebied van digitaal produceren, maar dat vergt forse investeringen.

In de hele Europese Unie werden gemiddeld 76 procent minder auto's op kenteken gezet. Dan lijkt de 60 procent daling in Duitsland nog mee te vallen, maar correspondent Derk Marseille spreekt van een 'dramatische situatie' in een uitgesproken autoland als Duitsland. Dat in China miljoenen mensen het ov inruilen voor een eigen auto, maakt dat allemaal niet goed. 'Het is een bijzonder lichtpuntje, maar in Duitsland is 5 procent van de economie afhankelijk van de auto-industrie.'

Beluister ook | Auto-update | Volkswagen plaagt met kerstkaart

De basis van de auto-industrie was al wankel doordat langzaam werd overgestapt van verbrandingsmotor naar 'elektrisch', zegt Marseille. 'Voor de coronacrisis zag je al dat de grote merken tienduizenden banen schrapten. Nu houdt de Duitse auto-industrie echt de hand op. De Duitse politiek kiest op dit moment voor verbrandingsmotoren. Als die heel zuinig zijn, is dat op dit moment gewoon dé oplossing, daar hangen de banen van af.'

Lees ook | Liveblog Coronacrisis

(AFP / Fadel Senna )

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen