De verzekeraars hebben duidelijker omschreven wat ze bedoelen met een bijzondere omstandigheid zoals een pandemie. 'Daarbij verwijzen ze vaak naar officiële instanties, denk aan het reisadvies van Buitenlandse Zaken', zegt Pricewise-directeur Hans de Kok. Daardoor is het voor nieuwe klanten voortaan nagenoeg onmogelijk om geld terug te eisen als hun reis niet doorgaat vanwege bijvoorbeeld corona.
Beluister ook | Sunweb-baas: Calamiteitenfonds schiet ernstig tekort
Sommige verzekeraars hebben zelfs met terugwerkende kracht de polisvoorwaarden aangepast. 'Het gaat om lopende verzekeringen. In dat geval hebben klanten het recht om de verzekering op te zeggen.'
Forse minder nieuwe klanten
Toch leidt de coronacrisis in combinatie met de aangepaste polisvoorwaarden nog niet tot een grote leegloop van klanten, zo blijkt uit navraag van BNR bij grote verzekeraars. Ze zien geen uitschieters als het gaat om mensen die hun doorlopende reisverzekering opzeggen.
Beluister ook | Reizen in coronatijd | Naar Zeeland of onder de Groningse sterrenhemel?
Wel is het aantal nieuwe afsluitingen bijna helemaal opgedroogd. Via Pricewise werden in de maanden april en mei ruim 80 procent minder van dit soort reisverzekeringen afgesloten in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.
