De Franse auto-industrie is in nood, zegt Eveline Bijlsma, correspondente in Parijs. 'Er staan 400.000 automerken onverkocht langs de kant. De verkoop van auto's van Renault is met 89 procent gedaald en er wordt volop gespeculeerd over de sluiting van fabrieken. De auto-industrie is goed voor 400.000 banen, en 900.000 met alles eromheen, dus het is een sector die de gemoederen flink bezighoudt.'
Beluister ook | Auto Update | Omzet autodealers keldert door coronacrisis
Geplaagde auto-industrie
Via de Franse media lekten enkele maatregelen van het reddingsplan al uit. Macron hoopt met het kwijtschelden van lasten, het instellen van een premie voor de aankoop van een elektrische of hybride auto en het verlagen van sociale heffingen en de inkomstenbelasting de geplaagde auto-industrie te redden. 'Die plannen waren er al, maar die premies gaan fors omhoog: de premie voor een elektrische auto stijgt van 6.000 euro naar 8.000 euro en er zijn premies voor hybride auto's.'
Beluister ook | Staking legt Frankrijk lam
Ook is het doel om meer te produceren in eigen land. Hoe Parijs het reddingsplan denkt te betalen, blijft vaag, zegt Bijlsma. 'Frankrijk heeft al 450 miljard euro uitgegeven om bedrijven overeind te houden. Daar zit 300 miljard euro bij dat bestaat uit garantstellingen en leningen. De minister van Financiën Bruno Le Maire heeft gisteren al gezegd dat de belastingen niet omhoog gaan en dat het geld moet worden terugbetaald door de economie aan te jagen.'
