Economie28 mei '20 08:53

Vouchers voldoen lang niet altijd aan de eisen

Auteur: BNR Webredactie

Vouchers voldoen lang niet altijd aan de voorwaarden die de ACM aan eraan stelt. De Autoriteit Consument en Markt onderzocht 180 voucher regelingen en er gaat genoeg mis. In de meeste gevallen gaat het goed, bevestigt Edwin van Houten, directeur consumenten bij de ACM. In het uiterste geval kan de toezichthouder boetes opleggen, op last onder dwangsom.

Als consument moet je ervan uit kunnen gaan dat een voucher ook echt een goed alternatief is, zegt Van Houten. 'De volledige waarde moet gedekt worden door een voucher en ook alle bijkomende kosten die je betaald hebt moeten vergoed worden, ook reserverings- en administratiekosten. Tegelijkertijd moet je ook de mogelijkheid houden om je geld terug te krijgen als je niét instemt met een voucher.'

Beluister ook | ANVR: Zonder vouchers gaan we failliet

Vouchers in het kader van de coronacrisis zijn er in alle soorten en maten, zegt Van Houten. 'Als consument heb je je rechten in brede zin. Het bericht waar we nu mee naar buiten zijn gekomen zit met name op activiteiten in de sportbranche, de evenementenbranche, de reissector en culturele evenementen. Daarnaast zijn we ook nog bezig met een apart onderzoek naar de reisbranche.

Beluister ook | De Wereld | De juiste exit-strategie

Bedrijven hebben zeker begrip voor de behoefte aan meer houvast voor de consument, maar op zijn beurt heeft Van Houten ook alle begrip voor de penibele situatie van veel bedrijven. 'Daarom adviseren we ook om een goede voucher-regeling te maken voor de consument, die echt een goed alternatief biedt. Dat is een soort redelijk midden voor de consument én het bedrijf.' Maar bovenaan staat, bevestigt hij, dat een consument te allen tijde zijn geld terug moet kunnen krijgen.

Beluister ook | De Beste Stuurlui | Een Fries en een Limburger liggen cultureel mijlenver uit elkaar

Gerelateerde artikelen