
De luchthavens zouden al twee keer eerder geopend worden, zegt Elro van den Burg, managing director van de Nederlands-Poolse Kamer van Koophandel in Warschau. Nu wordt 6 juni genoemd als nieuwe datum, maar niemand gelooft daar eigenlijk nog in. En dat is lastig. 'Bedrijven kunnen hier geen personeel naartoe halen. Als directeur van een internationaal bedrijf kun je even niet naar Polen vliegen om te kijken hoe zaken gaan.'
Beluister ook | Perestrojkast | Poetin herschrijft de geschiedenis
Aanvoer van goederen
De aanvoer van goederen heeft het geen effect, dat gaat gewoon door. Uit een enquête onder 315 leden blijkt dat 85 procent enige last ondervindt, op 31 procent heeft de maatregel 'impact'. Er is een Nederlandse ondernemer met een autoleasebedrijf met hoofdkantoor in Polen en vestigingen in drie Oost-Europese landen. Die kan daar niet naartoe, want met de auto is dat simpelweg niet te doen.
Beluister ook | Poolse tuchtkamer negeert Brusselse geboden
Ook face-to-face praten over handelsmissies kan nu niet, zegt Van den Burg. 'Je gaat niet twee tot drie keer per maand naar Nederland rijden. Af en toe zoomen is prima, maar soms moet je mensen zien om dingen voor elkaar te krijgen.' Ook de Duitsers, Britten en Amerikanen zijn het zat. In totaal hebben vijftien bilaterale Kamers van Koophandels een brandbrief aan de Poolse vicepremier ondertekend. Volgens Duitsland staan er inmiddels 10.000 banen op het spel.