Er zijn hardere afspraken gemaakt met moederbedrijf Air France-KLM en de Franse overheid over de positie van Schiphol als belangrijke overstapluchthaven. Voorwaarden voor de steun zijn dat er een kostenreductie van vijftien procent komt bij KLM, het aantal nachtvluchten daalt en dat het luchtvaartbedrijf actief bedraagt aan duurzaamheid.
Lees ook | Hoekstra verwacht groen licht voor steun KLM
Salariskortingen
De kostenreductie van vijftien procent moet tot stand komen door een reorganisatie en salariskortingen. Personeel dat driemaal modaal verdient, wordt gevraagd om minimaal twintig procent van hun salaris in te leveren. Werknemers die minder verdienen hoeven minder af te dragen aan loon. Ook wordt er gedurende de looptijd van de steun geen dividend uitgekeerd aan aandeelhouders en ook geen bonussen uitgekeerd.
Nachtvluchten en duurzaamheid.
Het aantal nachtvluchten wordt teruggebracht van 32.000 naar 25.000, zo schrijft het ministerie van Financiën in een persbericht. Ook moet de CO2-uitstoot van het vliegen teruggebracht worden. In 2030 mag nog maar 50 procent van de CO2-uitstoot gebruikt worden per passagiers per kilometer ten opzichte van 2005.
Vertrouwenspersoon
Om toe te zien dat het geld op de juiste manier gebruikt wordt, stelt de Nederlandse regering een vertrouwenspersoon in bij KLM. De bedoeling is dat het geld namelijk niet naar Air France gaat. De praktijk moet uitwijzen hoe realistisch het is om daar een strikt onderscheid in te maken. KLM en Air France delen namelijk veel operationele kosten. Zo leasen ze gezamenlijke toestellen en kopen ze samen kerosine in.
Lees ook | 'Snel duidelijkheid over coronasteun KLM'
Duurzaamheid
Eerder leek er juist géén knoop te zijn doorgehakt over salariskortingen, zo zei Joris Melkert, luchtvaartexpert van de TU Delft. 'Als we de berichtgeving mogen geloven dan is er nog geen afspraak gemaakt over salariskortingen. Dat was één van de eisen die de minister had gesteld. De sterkste schouders zouden de zwaarste lasten moeten dragen. Dan wordt er al gauw gedacht aan de piloten met hoge salarissen waar iets aan gedaan moet worden. Maar dat lijkt niet besproken te zijn. Misschien dat de overheid dat aan KLM zelf overlaat, om dat in een interne reorganisatie op te lossen.'
Luister ook | Door staatsbank ABN Amro zit Hoekstra klem bij steun KLM
Struikelblok
De regering maakte in april al bekend dat het bereid was tussen de 2 en 4 miljard euro uit te trekken voor KLM. Maar het waren pittige onderhandelingen met de Fransen. De Nederlandse regering wilde namelijk voorkomen dat ons belastinggeld naar het Franse moederbedrijf zou stromen. Dat was het grootste struikelblok voor de deal die er nu ligt.
