Economie29 jun '20 09:46

Ook Starbucks schort advertenties op social media op

Auteur: BNR Webredactie

Opnieuw is er een groot bedrijf dat voorlopig niet adverteert op sociale media. Na Ben & Jerry’s, Unilever en Coca-Cola doet ook koffieketen Starbucks dat om zo online racisme aan te pakken. Unilever houdt de mogelijkheid open om zijn boycot ook na dit jaar te verlengen.

Beluister ook | Wanneer is jouw grap slecht, of echt racistisch?

Volgens Ruben Cusell, film- en reclame-expert van WeFilm is de macht van de consument niet te onderschatten. 73 procent van de consumenten vindt dat een merk tegenwoordig ergens voor moet staan en zijn kracht en macht in moet zetten om maatschappelijk relevant te zijn. Dat zie je tegenwoordig gelukkig ook steeds meer. En van daaruit zie je dat ze niet alleen maatschappelijk, maar ook politiek relevant willen zijn.'

Beluister ook | Marcel Beerthuizen | Uitstel Olympische Spelen kost miljarden

Enig opportunisme lijkt de bedrijven niet vreemd, zegt Cusell, al moet je oppassen dat je niet te cynisch bent. 'Het kán net een kantelpunt zijn voor een merk om de eigen macht om onrecht tegen te gaan in te zien. Heel veel mensen halen de waarheid uit Facebook. Daar heeft het zo veel steken laten vallen. Het gaat niet alleen over het niet weghalen van racistische opmerkingen, maar ze doen ook niks tegen het digitaal pesten van kinderen, omdat ze alleen maar een platform zijn.'

Gesloten Starbucksfiliaal in de VS
Gesloten Starbucksfiliaal in de VS (AFP / Timothy Clary )

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen