Economie16 jul '20 12:35

Unicum: voor het eerst minder onlinebestedingen

Auteur: BNR Webredactie

Voor het eerst besteden mensen minder online. Dat blijkt uit een onderzoek van brancheorganisatie Thuiswinkel.org over het eerste kwartaal van 2020. Door corona krijgt vooral de reisbranche rake klappen.

Het is voor het eerst dat het aandeel van online bestellingen daalt. 'Ik kan het me niet eerder herinneren', zegt Richard van Welie, onderzoeksredacteur bij Thuiswinkel.org. Tijdens de laatste weken van het kwartaal trad de lockdown in werking. 'Toen kwamen de online-aankopen voor de producten op gang, maar bij de reisbranche viel de vraag weg', zegt Van Welie. Het laat zien hoe groot het aandeel van de reisbranche in de onlinemarkt is.

Lees ook | Winkelstraten worden al ruim een maand niet meer drukker

Toename bij andere producten

Bij de gewone producten nam het aantal online-aankopen dus wel toe. 'In de IT zie je een stijging van 38 procent ten opzichte van het eerste kwartaal van 2019. Ook sport & recreatie en home & living doen het goed', volgens Van Welie.

Cijfers over het tweede kwartaal heeft Thuiswinkel.org nog niet, maar de eerste signalen zijn wel bemoedigend. 'We weten van geruchten uit de markt dat het wel weer gaat aantrekken met tientallen procenten', zegt Van Welie. In hoeverre de reisbranche daarvan weet te profiteren moet later dit jaar blijken.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen