Economie23 jul '20 13:42

'Creatieve geesten reclamebranche hebben last van thuiswerken'

Auteur: BNR Webredactie

Campagnes die stop worden gezet, aanvragen die wegblijven en uiteindelijk een groot deel van je flexwerkers moeten wegsturen. Reclamebureau TBWA/Neboko heeft wel betere tijden gekend.

Maart en april

Halverwege maart werd duidelijk dat ook Nederland hard getroffen zou worden door het coronavirus. Ook bij TBWA\Neboko was dat te merken. 'Klanten kwamen in zware problemen en er werden opdrachten stopgezet', zegt CEO Rik Ledder. 'in maart en april werden onze opdrachten gehalveerd.' Toch neemt Ledder zijn opdrachtgevers niets kwalijk. 'Het is een logische stap van bedrijven om als eerste het reclamebureau te bellen om te schrappen. Toch blijf ik wel benadrukken dat investeren in reclame ook in deze tijd nodig is.'

Luister ook | Minder reclame op de publieke omroep

NOW-regeling

Ook binnen TBWA\Neboko moest gekeken worden naar het personeelsbestand. Daarom heeft het reclamebureau, naast de velen andere bedrijven, aanspraak gemaakt op de NOW-regeling van de overheid. Zo kon veel personeel in dienst blijven. Maar het aangeraden thuiswerken bleek voor de medewerkers van het reclamebureau een zware domper. 'De reclamebranche zit vol met creatieve geesten en die zijn niet altijd zo georganiseerd. Nu moeten ze alles voor een computerscherm doen. Ik maakte me daar ernstig zorgen over.'

Luister ook | Fietsmerken groeien hard, ondanks corona

Camera op een filmset
Camera op een filmset (ANP Kippa Levin en Paula)

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen