Economie31 jul '20 13:14Aangepast op 31 jul '20 14:14

Picnic plukt vruchten van de coronacrisis

Auteur: BNR Webredactie

De coronacrisis heeft bij veel bedrijven hard toegeslagen, maar niet bij de bezorgservice van Picnic. De online supermarkt kreeg te maken met een explosieve groei.

De goede kant

Oprichter Michiel Muller hoor je niet klagen over de zoete vruchten van de coronacrisis. 'Wij zitten met Picnic toevallig aan de goede kant. Wij hebben zelfs meer vraag dan we aankunnen. We zien het ook onmiddellijk in onze cijfers terug als er een stijging in het aantal besmettingen is. Mensen bestelden meer, kwamen vaker terug en gingen luxere producten bestellen.'

Luister ook | De techniek achter distributie

Opschaling

Door de explosieve groei moest Picnic in hoog tempo opschalen. 'Wat moet je doen als je het niet aankunt? Dat is best moeilijk, maar we hebben binnen drie maanden kunnen versnellen. Daarnaast hebben we logistiek ook moeten aanpassen. We gingen behalve in de avond nu ook in de ochtend leveren.'

Luister ook | In bedrijf blijven | Picnic verruimt versneld de distributie

Picnic begon in 2015 in Amersfoort. 'Nu zetten we in op grotere steden, zoals Utrecht. We hebben ook een distributiecentrum geopend in Alphen aan den Rijn.' Het nieuwste doel van Muller is het openen van een gemechaniseerd distributiecentrum In Utrecht. 'Ergens eind volgend jaar zou dit live moeten gaan. Hij moet werkzaam, maar ook duurzaam zijn.'

Exterieur van het nieuwe distributiecentrum van de online-supermarkt Picnic.
Exterieur van het nieuwe distributiecentrum van de online-supermarkt Picnic. (ANP JEROEN JUMELET)

Gerelateerde artikelen