Consumentenvertrouwen daalt verder door corona
Het consumentenvertrouwen is volgens nieuwe cijfers van het CBS verder gedaald. Ook stijgt de werkloosheid als gevolg van de coronacrisis. 'De afgelopen maanden was een voorzichtig herstel van het consumentenvertrouwen zichtbaar, in augustus zakte dat weer in', zegt Peter Hein van Mulligen, hoofdeconoom bij het CBS.'
De afgelopen maanden kwamen er iedere maand 35.000 werklozen bij. Toch is niet alles kommer en kwel: er zijn ook weer meer mensen die een baan vinden, benadrukt Van Mulligen. 'Dat klinkt een beetje paradoxaal, maar voor juli zagen we dat de werkloosheid hard opliep, met meer dan 70.000 mensen in juli. Maar de afgelopen maanden zien we het aantal mensen met werk ook weer wat oplopen - waarschijnlijk mensen die eerder in de coronacrisis hun baan verloren.'
Luister terug | Corné van Zeijl | Aandelen voorspellen woningmarkt
Inmiddels gaan de mensen weer op zoek, waardoor ze meegenomen worden in de werkloosheidscijfers, óf een baan vinden. 'Dus het aantal werklozen stijgt, maar dat komt vooral doordat meer mensen op zoek gaan, en minder doordat mensen hun baan kwijtraken. Toch zie je vooral bij consumenten dat ze er nog niet zo heel veel vertrouwen in hebben; ze verwachten in overgrote meerderheid dat die werkloosheid veel verder zal stijgen.'
Lees ook | Ongekende krimp consumentenuitgaven in april