Verschillende ov-bedrijven zullen de huidige situatie niet lang volhouden, verwacht Pedro Peters, voorzitter van OV-NL. 'Dit jaar heeft het kabinet gezegd: rij maximaal, dan geven wij jullie een beschikbaarheidsvergoeding. Tegelijkertijd moeten de ov-bedrijven zélf dus 5 tot 8 procent betalen, honderden miljoenen. Voor volgend jaar is één ding duidelijk: dat was eenmalig, dat kan niet nog een jaar. Dat hebben we ook tegen het kabinet gezegd.'
Luister terug | Spitsbrekers | Groningen wil het goede van corona vasthouden
En dat wordt heel ingewikkeld als halflege treinen en bussen in volledige dienstregeling rijden. 'Als het kabinet zegt: we willen dat je rijdt, dan zal er ook betaald moeten worden. Als er minder betaald wordt, dan moeten we ook minder rijden. We kijken uit naar Prinsjesdag, want als het goed is geeft het kabinet dan een antwoord op de vraag hoe ze het volgend jaar willen vergoeden. Al naar gelang die uitkomst zullen wij de komende maanden als een gek aan de slag moeten om onze dienstverlening daaraan aan te passen.'
Langere termijn
Freek Bos, directeur van Rover maakt zich nog geen grote zorgen over de langere termijn van het ov. 'Het is totaal geen verrassing en het is best logisch: het kabinet heeft op het hoogtepunt van de crisis natuurlijk heel hard geroepen om niet met het openbaar vervoer te gaan. Openbaar vervoer was een booming business, mensen kwamen er vanzelf naartoe. Nu is er even wat ruimte voor maatregelen om ons voor te bereiden op het moment dat we weer met zijn allen gaan reizen.'
De aantrekkingskracht van het ov wordt enigszins gestaafd door cijfers van de NS, waaruit blijkt dat meer mensen het ov weten te vinden. En dat is goed nieuws, meent Bos. 'Alles is gedaan om veilig te kunnen reizen in het openbaar vervoer en met een mondkapje op moet dat kunnen. We moeten van mijden naar spreiden, dus in plaats van helemaal niet meer met het ov te gaan, moeten we gewoon in de daluren reizen, gespreid over de dag.'
Lees ook | Ov-bedrijven zien weinig heil in aanbestedingstrajecten
De grote vraag is volgens Freek Bos vooral hoe lang de overbruggingsperiode gaat duren. 'Het gebruik van het openbaar vervoer liep zo'n vijf à zes jaar voor op wat er geprognosticeerd was. En dat was alleen maar omdat meer mensen doorhadden dat het ov klimaatvriendelijk was en dat je daar lekker in kon werken. En we zien nog steeds dat een heleboel wethouders hun stad autoluw willen inrichten. De steden hebben fysieke ruimte nodig en met het openbaar vervoer kun je heel ruimte-efficiënt reizen.'
